חומרי ניקיון וילדים – איך נזהרים?

האביב הגיע ופסח כבר כאן. בתקופות אלה הילדים נמצאים יותר בבית ואנחנו מקדישות יותר לניקיון הבית. כתוצאה מכך גדלה החשיפה של הילדים לנזקי הזיהום, הטמונים בחומרי הניקוי שנמצאים בבית.

מחקרים של משרד הבריאות מראים כי בתקופות של "מבצעי ניקיון", המאפיינות את השבועות שלפני החגים, יש עליה של עשרות אחוזים בפגיעות של ילדים. הפגיעות הגבוהה ביותר היא בקרב הילדים הקטנים יותר, מתחת לגיל 6.

​הבית שלנו אמור להיות המקום הנקי והבטוח ביותר עבוּר הילדים שלנו. ועם זאת, הוא אינו נקי מזיהום כמו שאנחנו נוטות לחשוב. חומרי הניקוי שאנחנו משתמשות בהם מכילים כימיקלים מסוכנים, המזיקים לבריאות, במיוחד לילדים. עיקר הפגיעות בילדים נגרמות בעקבות מגע עם חומרי הניקוי: התזה או שתיה בשוגג של חומרי ניקוי נוזליים.

​פעוטות ואף תינוקות מגיעים לחדרי המיון בעקבות חשש לפגיעה בעיניים או במערכת הנשימה בשל התזה של חומר ניקוי בסביבתם, או מגע עם חלקיקים של חומרי ניקוי. או שהם מובהלים לבית החולים לאחר שתיה של חומרי ניקוי, שאוחסנו בהישג יד, כגון נוזל לניקוי כלים ואפילו אקונומיקה.

הפגיעות נגרמות בשל חוסר זהירות של הפעוט, שלא מבין או מזהה מה יש במיכל; בעקבות מעשה של אחד האחים/יות בבית; ואפילו כתוצאה משימוש בלתי זהיר של הורים בחומרי ניקוי למיניהם.

רוב הסבונים שאנחנו משתמשות בהם בבית אינם מהווים סיכון גבוה, במקרה שהילד בלע כמות מסוימת מהם. במקרה כזה בד"כ די בשטיפה טובה במים של המקום שנפגע. אולם יש חומרי ניקוי אחרים, שמכילים חומצה, שבמקרה פגיעה חייבת להיות התערבות רפואית מידית.

חומרי ניקוי על בסיס חומצה הם חומרים מעכלים, שאינם בריאים לגוף. חומצה היא חומר פעיל, שפולט אדים ומזהם את האוויר בכל הבית. צריך להשתמש מה שפחות במוצרי ניקיון, שיש בהם חומצות זרחתיות, חומצת מלח וכד'.

חומרי הניקוי הרעילים ביותר הם: מסיר אבנית, המשמש לניקוי קומקומים, מכונות אספרסו, כיורים ואמבטיות; מסיר שומנים לניקוי הכיריים והתנור; חומר לניקוי רצפה אחרי שיפוצים; (חומר זה מיוצר על בסיס חומצת מלח והוא מאד רעיל. הוא פולט גזים רעילים לסביבה), אקונומיקה ופותח סתימות. אנשים אף הגיעו למצב של עיוורון (!) כתוצאה מפגיעת חומצה של פותח סתימות בעיניים.

בשנים האחרונות החלו ברחבי העולם להחמיר במדיניות האכיפה ולאתר פתרונות שימנעו פגיעה בילדים ובאוכלוסיות נוספות. אולם בישראל, לא מתבצעת פעילות לחיזוק המודעות בנושא. משרדי הממשלה אינם מדריכים את הציבור לצרכנות נבונה ובריאה. כתוצאה מכך הציבור הישראלי אינו מודע לנושא, אף שהוא משכיל ואכפתי בכל הקשור לחשיפה לחומרים מסוכנים בבית. הציבור הישראלי אינו יודע כיצד להעריך את בטיחות המוצרים שעל המדף.

מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון של ילדים מפגיעת חומרי ניקוי בבית ?

​​ניסים מעוז, בעלים של חברת "מעוז פתרונות לבית ולגן" המתמחה במוצרים לניקיון ותחזוקת הבית, נותן לנו טיפים ועצות כיצד ניתן לחסוך כסף ומה שחשוב לא פחות לצמצם למינימום את התלות באנשי מקצוע
חברת "מעוז" מייבאת ומשווקת מגוון ענק של מוצרי פתרון לבית ולגן, לכל בעיה, לכל צורך ולכל משתמש כבר למעלה מ-40 שנה. גם את מוצרי HG מותג בינלאומי למוצרי ניקיון וטיפוח לבית ולגן מייבאת לארץ. למותג יש עשרות מוצרים הנותנים מענה למגוון בעיות תחזוקה וניקוי בבית.

Exit mobile version