fbpx
כושר, תזונה ובריאות

מחוץ לצלחת: טבעונות זה לא רק אוכל – מה IN ומה לגמרי OUT‎‎

ברור לכולם שאדם טבעוני לא יקנה בסופר גבינת קוטג' רגילה אלא יבחר ממרח על בסיס צמחי כמו קשיו או שקדים. ברור גם שאם הוא מוזמן ל"על האש" הוא יבחר בתחליפי בשר כאלה או אחרים.

אבל האם ברור לכולם כי בשנת 2023 הטבעונים כבר לא מוגדרים רק על פי אוכל? מורן גוטפריד – ארומתרפיסטית, וסטודנטית לנטורופתיה יחד עם שרונה רומנו לזר – מנכ"לית חברת אורגניקזון, המייבאת ומשווקת מוצרים טבעוניים בלבד, עושות סדר בנושא ומגדירות מה IN ומה לגמרי OUT:

נעליים, תיקים ומעילים (עור או פרווה)

הטבעונים מגיעים מתוך תפיסת עולם של מניעת סבל לבעלי החיים. כמו למשל גידול, רבייה ושחיטה. במשך שנים רבות נעליים, תיקים ומעילים מעור נתפסו איכותיים יותר והמותגים הנחשבים שיווקו זאת כך. בשנים האחרונות קיים שינוי בהתייחסות וכמעט בכל חנות תמצאו גם נעליים ממותגות VEGAN. יש היום תחליפים איכותיים של מותגים המייצרים בהתחשבות בבעלי חיים וחלקם גם בהתחשבות בסביבה ומציעים מוצרים "טבעוניים" ומחומרים ממוחזרים.
אז נעליים, תיקים ומעילים מעור – OUT.

קוסמטיקה

ישנם לא מעט מוצרי קוסמטיקה המשתמשים במוצרים מן החי כחלק מהרכיבים. לדוגמא: חלב, דבש, חלזונות, כנימות, תולעי משי ועוד רכיבים שונים.

מעבר לרכיבים, חשוב לשים לב שיש בעולם עדיין חברות שמבצעות ניסויים על בעלי חיים כדי לבחון את המוצר שהם מפתחים לפני שיווקו. רק לאחרונה (מרץ 2021) סין ביטלה את החובה לערוך ניסויים בבעלי חיים במוצרי קוסמטיקה "כלליים" אבל החובה עדיין חלה על מוצרים כמו סלסול שיער, מלבינים, קרם הגנה ועוד.

מומלץ לברר על האג'נדה של המותג לפני הרכישה ואפשר להשתמש בתווים של ארגונים כמו ויגן פרנדלי הישראלית ובלוגריות שזאת האג’נדה שלהן כמו מאיה ניסים (באינסטגרם crueltyfreeshare) ורותם קליגר.

המלצה – חפשו את המילה VEGAN ואת סימן הארנב.
VEGAN קוסמטיקה – IN

שמיכות פוך

על פניו, שמיכת פוך נשמע הדבר הכי מפנק בזמן הזה של החורף. אבל מהי שמיכת פוך בעצם? שמיכה ממולאת בנוצות או פלומות של עופות. כפי שהבנתם כבר, לא כל-כך טבעוני.
ישנן דרכים אחרות להתחמם בחורף והמון פתרונות שישמרו על בעלי החיים כמו למשל מילוי סינתטי. מילוי זה אינו גורם לאלרגיות למי שרגיש לפלומה ונוצות.

כמו כן, מומלץ להעדיף שמיכות לחורף המצופות כותנה צפופה שסופגת פחות זיעה ופחות אבק.
שמיכות פוך נוצות – OUT

פלסטיק

הפלסטיק פוגע בבעלי החיים בטבע, מזהם את האוקיינוסים, מרעיל את האדמה ואף פוגע בנו – בני האדם. בכל החופים נמצאו בדגימות חלקיקי מיקרו-פלסטיק ובחלקם הגדול נמצאו כימיקלים מתהליכי הייצור של פלסטיק הידועים כמזיקים ליצורים חיים ביבשה ובים.
פלסטיק – OUT

יד שנייה

תעשיית הטקסטיל היא חלק בלתי נפרד מעולמנו. היא נמצאת בכל מקום, החל מפריטי לבוש, ריפוד, שרוכים ועוד. בשנים האחרונות (ועוד הרבה לפני) התגלו בעיות זיהום עולמיות ברמה חמורה ביותר. זוהי התעשייה המזהמת השנייה בגודלה בעולם. והפתרון – לא פשוט. הטקסטיל היום מתחלק ל-3 סוגים – סיבים שמקורם מהחי, מלאכותי – סוגים של פלסטיק וכאלה שאינם ניתנים לפירוק או מיחזור. כל אלו גורמים להרס בתי גידול של בעלי חיים וצמחים רבים וכך גורמים לשינוי המאזן האקולוגי וכתוצאה הכחדה של מיני חיות וצמחים.
מוצרי יד שנייה – IN

לדברי שרונה רומנו לזר: "לסיכום, טבעונות זה לא רק אוכל !! אדם טבעוני אינו מוגדר רק על פי המזון שאותו הוא צורך. הגישה הטבעונית מקיפה היבטים נוספים מעבר לאוכל וגם מי שכאלה שאינם טבעונים ב-100% מאמצים לחייהם אג’נדות טבעוניות מהסוגים שדיברתי עליהם במאמר זה. הטבעונות הינה דרך חיים, הסתכלות רחבה על הנעשה בעולם ברמת הסביבה והאקלים לדורות הבאים".

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X