fbpx
איפור וטיפוח

טרנדים הצפויים בעולם הבישום ב-2023

מאת רענן כהני, מומחה בינלאומי לתרבות הבישום. בעל תעודת Expert Olfactif Certifié מ-Cinquième Sens המוסד הצרפתי הבינ"ל המוביל בעולם בתחום סדנאות לעולם הבשמים והזכיין הבלעדי שלו בישראל: https://basmat-eden.co.il

השוק מוצף במגוון בלתי נדלה של בשמים לכל אף, כיס וטעם. אז מה הן מגמות מהותיות יותר בשוק הבשמים? 

אם בעבר שימוש בחומרי גלם מסוימים, בדגש על כאלה חדשים, כמתווה צו אופנתי חדש, הרי שכיום עם המשברים העולמיים: מגפת הקורונה, בואך משבר האקלים המחריף והמלחמה באוקראינה, המגמה משתנה ועיקר הדאגה והמאמץ מופנה למוצרים שיהיו בני קיימא, טובים יותר לבריאות ושיתחשבו הן בסביבה והן ביוקר המחייה, מבלי לוותר בהכרח על ממד היוקרה.

אחת המגמות הצפויות, אפוא, היא בשמים "מוכווני-חומרי גלם" – שם מפוצץ שמיד נעמוד על טיבו. צרכנים רבים מייחסים עתה חשיבות רבה להרכב הבושם והשפעתו הרגשית עליהם ומצפים שהמרכיבים יהיו בלתי מזיקים לבריאות ולסביבה ובעלי השפעה רגשית טובה. זו גם הסיבה שלקוחות נוטים יותר ויותר להעדיף בשמים מותאמים אישית.

מסתבר עוד, שבבואו לבחור בושם, הצרכן נוטה גם להקדיש יותר זמן לבחינת נושא הבטיחות וההשלכות הבריאותיות של המרכיבים. מן המפורסמות, שחלק מהבשמים עלולים להכיל מרכיבים בעלי השפעה מזיקה, כמו למשל: אלרגנים, משבשי הורמונים ומעוררי אסטמה. ואפילו אם הללו עמדו ברגולציות השונות, לרבות זו של IFRA.

בשנה הקרובה אנו צפויים לראות גם המשך המגמה הגוברת של בושם כמבטא אישיותי-אינדיבידואלי. ניתן לצפות לשיעור גדל של בשמים המציעים מינימליזם ופשטות במרכיביהם, אך מבלי להתפשר על רמת האיכות. צרכנים יעדיפו גם מותגים שיחשפו יותר מידע על חומרי הגלם מהם נרקחו הבשמים – מעבר לרשימת המרכיבים הידועים כבעלי השפעה מזיקה, אותם היצרן חייב לציין על האריזה. זאת, למרות שזהו אחד הסודות השמורים ביותר של כל יצרן. העדפה כזו עשויה לעודד מותגים להציע בשמים "שקופים" יותר מבחינת המרכיבים.

וישנן גם מגמות עומק אוניברסליות יותר שמשפיעות גם על שוק הבשמים. בשנה החולפת הצרכן נאלץ לעדכן תדירות את סדרי העדיפויות שלו ואת תקציבו נוכח האמרת המחירים בכל הקטגוריות.כתוצאה מכך, הצרכן עבר מחיפוש אחר אלטרנטיבות זולות יותר למותגים קיימים, לכדי ויתור ממש, גם אם זמני על מוצרים. הצרכן נעשה בררן יותר עד כדי ויתור על מוצרים מסוימים במטרה לאזן בין צרכיו בהווה לצרכיו בעתיד.

מבחינת היצרנים, אין פלא, שמדובר בתחרות קשה יותר שתכליתה להגדיל את קהל הצרכנים, או לכל הפחות לשמרו, דרך מוצרים שמציעים תמורה טובה יותר מבחינת עלות-תועלת. חברות גדולות נאלצות לצאת במבצעים, להקפיא מחירים ואף ל"שדרג" מוצרים (מסתם מוצר ל"פרימיום") כדי למשוך לקוחות למוצרים, אשר יקנו להם את התמורה הטובה ביותר לכספם.

בשנה הקרובה וגם בזו שאחריה, אנו צפויים לראות שינויים בהרגלי הצריכה. ככל שמותגים יטענו לערך מוסף מיוחד למוצרים שלהם, כגון: ידידות לסביבה, תועלת מיוחדת או אפילו "סתם" משלוח חינם, כך הצרכן יגלה ספקנות גדולה יותר ויטה לבחון בקפידה רבה את מידת השקיפות של המותגים ולחדד את האיכויות שהוא דורש מהמותג.

המשברים הבינ"ל הוכיחו לצרכן עד כמה קטן הכפר הגלובלי שלנו ועד כמה עליו להיות מוטרד מצפונות העתיד, מההשפעה הגוברת של הרגליו ובחירתו האישית היומיומית על הסביבה והקהילה בה הוא חי.

בטווח הארוך אף יותר אנו נהיה עדים לצמיחת מותגים "מוכווני מטרה" עם תוכניות ויוזמות מוחשיות במגמה לתת מענה לאתגרים המידיים וארוכי הטווח עמם כולנו מתמודדים (מי כאן צעק אוקראינה, אינפלציה, משבר האקלים?). הצרכן יחפש ערך באותה מטרה ויתמוך במותגים אמינים שיחוללו גם שינוי בנוסף לרווחים של המותג, כך שהבחירה במוצרי הצריכה היומיומיים תעלה בקנה אחד עם העתיד אליו כולנו שואפים, ואפילו הוא – "הדחליל" הזה שקוראים לו "הצרכן".

במילים אחרות וכפועל יוצא, אנו צפויים להיות עדים, באופן קונקרטי לעולם הבשמים למשל, למותגים שישיקו מוצרים שלא רק שיציעו מחיר נגיש יותר לצרכן, אלא גם יציעו פגיעה פחותה משמעותית בבריאות ובסביבה – הן מבחינת גידולים כחומרי גלם והן מבחינת צריכת אנרגיה וזיהום הסביבה בכל האמור לשלבים השונים של תהליכי היצור. כבר עתה אנו עדים למגמה בה יותר ויותר חברות המייצרות חומרי גלם לתעשיית הבשמים פונות לאמצעי ייצור ירוקים יותר.

אז יצאנו למדים, אפוא (מלבד למי ניתנה הנבואה), כי בשנה הקרובה ואף מעבר לה, נראה צרכנות בשמים בררנית ומתוחכמת הרבה יותר, שתשים דגש על היבטים כמו: מוצרים בריאים יותר, ידידותיים לסביבה, נגישים יותר לכיס, פשוטים יותר, בעלי התאמה אישית-אינדיבידואלית, ושקופים יותר מבחינת המרכיבים. וכל זאת, מבלי לוותר על האיכות והיוקרה.

נוכח משברים חריפים קהל הצרכנים נוטה לחפש נוסטלגיה להתרפק עליה כגורם מנחם. אז האם נצפה לשובם של גרסאות מודרניות יותר של "שוברי קופות" ריחניים? – כמו שתנו ולא-רבנן: ימים יגידו…

בכל מקרה, אתן מוזמנות לקנות חכם, לקנות ירוק ואם אתן יכולות, גם לדרוש גישה אחראית יותר מהיצרן.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X