fbpx
כושר, תזונה ובריאות

כל מה שאנחנו צריכות לדעת על הקולגן וחשיבותו לעורנו

באדיבות : ננסי ירחי – מנהלת קשרים רפואיים – במותג הדרמו  קוסמטיקה VICHY וישי.

מה ששמענו הוא נכון, העור שלנו תלוי בקולגן. האם את זוכרת עד כמה לא היית מודעת לעובדה שקולגן חשוב לעור? ייתכן שכשהיית בת 20 וייצור הקולגן שלך היה מאד גבוה, ב-75% גבוה יותר מהייצור שלו עם התבגרותנו, לא היית צריכה לחשוב עליו פעמיים. שמעת את המילה קולגן מוזכרת במעורפל, ידעת שזה חלבון, וידעת שהוא בדרך זו או אחרת קשור למבנה העור שלך.

המציאות היא, כמו כל כך הרבה דברים, שרק כשאנחנו מתחילות לראות את ההשפעות של הידלדלות הקולגן, רק אז אנחנו מתחילות לדאוג. כאשר העור שלנו מתחיל להראות סימני הזדקנות, כאן נכנסת הדרמטולוגיה לתמונה על מנת לסייע לנו להבין מה זה קולגן, מה הוא עושה ואיך אנחנו יכולות לעודד אותו להישאר בגופנו.

קולגן הוא החלבון העיקרי בגוף. הוא נמצא בכל מקום. בעצמות שלנו, במעיים, בשיניים, בשרירים. בכל מקום. והוא מיוצר ע"י הגוף מידי יום ביומו. אבל הייצור שלו מואט ככל שאנו מתבגרים.

קולגן ומים מרכיבים את מרבית העור. קולגן הוא גם החלבון העיקרי בעור. קולגן לבדו מהווה בין 80% ל-90% ממשקלו היבש של העור, כשמוציאים את המים. הוא דומה לסליל משולש, דהיינו מבנה ספיראלי, העשוי משלוש שרשראות של כ-מאה חומצות אמינו.

קולגן ממצק את העור שלנו

בדיוק כפי שהוא משמש את הגוף בבניית השרירים, קולגן מעניק לעור שלנו את הגמישות, האלסטיות והמיצוק איתם הוא נולד. מקורו במילה היוונית, kólla, שפירושה דבק, קולגן מסוג I ומסוג III נקשרים זה לזה בדרמיס, כמו כרית חיבור.

הוא מיוצר ע"י פיברובלסטים, תאים בדרמיס, השכבה השנייה של העור, אשר אחראים גם על הפרשת האלסטין. ויחד עם אלסטין וחלבונים אחרים המכונים גליקופרוטאינים, קולגן מהווה חלק מהמטריצה החוץ-תאית. זוהי הרשת שבונה את העור עצמו, כמו שריר, ומעניקה את התכונות הפיזיות האמיתיות שלו, כמו טונוס, גמישות, אלסטיות ומיצוק.

העור מאבד קולגן בקצב של 1% בשנה. אחרי אמצע עד סוף שנות העשרים שלנו ושנות השלושים המוקדמות, העור מאבד כ-1% מהקולגן בכל שנה. סינתזת הקולגן המתבצעת ע"י פיברובלסטים פוחתת, וגורמת לאובדן הגמישות, המיצוק והאלסטיות. אז בין עכשיו לגביע העולם הבא בכדורגל מונדיאל 2022, רובנו נאבד 4% מהקולגן שלנו. זו הסיבה שכשנגיע לגיל 80 העור שלנו ייצר 75% פחות קולגן מאשר כשהיינו בני 20.

אורח החיים שלנו יכול לגרום לקולגן להתדלדל מהר עוד יותר. מדוע 75% ולא 60% (1% X 60 שנה) את שואלת? ובכן, אובדן של 1% של קולגן בכל שנה הוא למעשה הכמות המינימלית ביותר. הידלדלות הקולגן יכולה לקבל תאוצה: ע"י הזדקנות כתוצאה מחשיפה לשמש, ע"י זיהום סביבתי, עישון ותזונה. הרדיקלים החופשיים הקשורים בגורמים אלה ותהליך הגליקציה glycation (התהליך הביולוגי בו מולקולות סוכר קושרות את עצמן לקולגן) יכולים להמיט הרס, ולגרום לסיבי הקולגן הקיימים להתקשות ולהידבק זה לזה. בנוסף, קרני UV מעוררות וממריצות את האנזימים המפרקים את הקולגן (MMPs). כמו כן, עם הגיל, קולגן, בדרך כלל חלבון גדול, הופך להיות דק יותר. באופן לא מפתיע, בהתחשב בתפקיד התמיכה העיקרי שלו, ההידלדלות הזו של הקולגן נראית בעור, והופכת אותו לקשיח יותר ופחות גמיש.

עם הזמן, ייצור הקולגן מואט, ומתחילים להופיע סימני הזדקנות רבים: קמטים, קווי מתאר פנים פחות מוגדרים, אובדן המוצקות.

כיום, כאשר גליקציה היא תחום משלה במחקר אנטי-אייג'ינג, עדויות גוברות מצביעות על היכולת שלנו למלא מחדש את העור שלנו בקולגן – או לפחות להאט את עזיבתו או את הריסתו באמצעות תזונה בריאה (פחות סוכרים בתור התחלה) והימנעות מחשיפת יתר לשמש… .LiftActiv Collagen Specialist מכיל פפטידים, מקטעים קצרים של חלבונים, ונגזרת של ויטמין C אשר מסוגלים להתמקד בסימני הזדקנות ספציפיים הנגרמים כתוצאה מאובדן הקולגן בעור: קמטים, רפיון, אובדן מיצוק, גמישות וטונוס.

ידע הוא כוח. אך טבעי הוא שקולגן מתדלדל עם הגיל. ע"י קבלת מספר החלטות יומיומיות פשוטות מאוד בטיפוח העור, אנחנו יכולות, עם זאת, לתקן את הסימנים של אובדן הקולגן על העור. לא בכדי אנחנו לא צריכות לחפש "קולגן" ברשימת המרכיבים של מוצרים לטיפוח עור אנטי-אייג'ינג. קולגן הוא חלבון גדול, הסיבים שלו יותר גדולים מהנקבוביות שלנו ולכן הוא לא יכול להיספג בעור.

עם זאת קולגן עצמו לא צריך להיכלל בפורמולה לטיפוח העור בכדי להשפיע לטובה על הקולגן שבעור. במקום זאת, קיימים מרכיבים ידועים אשר נספגים בקלות ומסייעים לטפל בסימני ההזדקנות שנגרמים עקב איבוד הקולגן בעור. אחד המרכיבים העוצמתיים ביותר הוא פפטידים – המילה החמה ביותר בעולם האנטי אייג'ינג.

LiftActiv Collagen Specialist

קרם ליפטאקטיב קלוגן של וישי, מכיל פורמולה פורצת דרך המכילה פפטידים ונגזרת של ויטמין C אשר מתמקדים בסימני אובדן הקולגן בעור הניכרים לעין: קמטים, רפיון, אובדן מיצוק, גמישות וטונוס. תוצאות מוכחות מדעית: העור נראה צעיר יותר, מוצק יותר וקורן יותר. הקמטים נראים חלקים יותר, קווי מתאר הפנים נראים מוגדרים יותר, גוון העור נראה אחיד יותר וסימני פיגמנטציה קלים פחות נראים לעין. הוכח מדעית. 

מוצרי וישי משווקים בבתי מרקחת פרטיים ברחבי הארץ, תוך קבלת ייעוץ מקצועי על ידי צוות בית המרקחת. לבירור בית המרקחת הקרוב 09-7730800 | למידע נוסף ואבחון העור היכנסו לאתר וישי WWW.VICHY.CO.IL

קרם לחות קולגן של וישי
צילום: יח"צ
Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X