fbpx
מתוקים

מתכון לסוטלאג׳ טורקי של השף חיים כהן

החג הזה מגיע בתחילת העונה הכי מקסימה (לדעתי). הרחוב לא מרגיש יותר כמו תנור לוהט, השמש מתחילה ללטף ולא להרביץ, החקלאים מסיימים את בציר הענבים ומתחילים את מסיק הזיתים. החיטים, התאנים, התמרים ואפילו הרימונים – כולם בשיא תפארתם. לסוכות אין את המאכל שלה (כמו אזני המן, או לביבות, או מצות…) אבל יש מצוות האירוח ! האושפיזין, חברים וקרואים חביבים מוזמנים לארוחות חגיגיות וסתוויות תחת כיפת השמים. מצווה שאני אוהב, מצווה שהיא שמחה, מרחיבת לב, מצוות זכות ואנחנו כאן בשביל לעשות אותה מושלמת.

אין מאכלים מסורתיים לסוכות? ואולי דווקא יש.
נכון… אין מצות, אין אזני המן, אין סופגניות, אין מיני מתיקה, אין גבינות – בעצם אין הנחיות תורניות וברורות. מה כן יש ? יש את ארבעת המינים שהם בכלל פרשנות מאוחרת למצווה המקורית ומתוכם האתרוג הוא המין היחיד שאפשר לאכול.

החג הזה מגיע בתחילת העונה הכי מקסימה (לדעתי). הרחוב לא מרגיש יותר כמו תנור לוהט, השמש מתחילה ללטף ולא להרביץ, רוח סתווית בערבים מביאה ניחוחות נעימים. החקלאים מסיימים את בציר הענבים ומתחילים את מסיק הזיתים. החיטים, התאנים, התמרים ואפילו הרימונים – כולם בשיא תפארתם. אז אין לנו מאכל ״חובה״ אבל יש לנו מצווה לארח ! כל החג סובב סביב האושפיזין, חברים וקרואים חביבים מוזמנים לארוחות חגיגיות וסתוויות תחת כיפת השמים. מצווה שאני אוהב, מצווה שהיא שמחה, מרחיבת לב, מצוות זכות.

כשחיפשתי בכל זאת מאכל סוכות נזכרתי בסוטלאג׳, לכל אחת מעדות או תת העדות של יהדות הבלקן יש הסוטלאג' שלה. כאן אני רוצה לדבר על הטורקי האמיתי. אב או אם כל הסוטלאג'ים. יהודי טורקיה נהגו להכין את המעדן בסוכות ובשבועות. מדובר כמובן בפודינג אורז רך ונעים באופן קיצוני. וטעים. שכשאוכלים אותו מתחת לכיפת השמיים הוא אפילו יותר טעים. סוטלאג׳ טורקי.

מצרכים

  • 1 ליטר חלב 3%
  • ⅓ כוס סוכר
  • ¼ כפית מלח
  • ½ כפית תמצית שקדים
  • חמאה
  • סוכר חום
  • קינמון
  • שלישי כוס אורז – טחון. אפשר פשוט להכניס לבלנדר חצי כוס אורז לא מבושל ולעבד אותו לאבקה דקה ואז למדוד שליש כוס למתכון או לרכוש קמח אורז או אורז טחון בחנויות טבע או חנויות דברי אפייה

אופן הכנה

  1. בסיר כבד מערבבים היטב את האורז, הסוכר והמלח. תוך טריפה מוזגים מעט חלב עד שנוצרת מעין "משחה" חלקה. מעמידים את הסיר על להבה בינונית ותוך טריפה מתמדת מוזגים לסיר באיטיות את שאר החלב. ממשיכים לטרוף ולערבב ומביאים את התערובת לרתיחה. מנמיכים את הלהבה למינימום ועדיין תוך טריפה (טיפה פחות דקדקנית ונמרצת) ממשיכים לבשל כרבע שעה או עד שהתערובת מתחילה להסמיך. מסירים מהאש. ממתינים דקה ומוסיפים את תמצית הווניל ותמצית השקדים. מערבבים.
  2. משמנים בנדיבות בחמאה שמונה קעריות עמידות לחום (כמו אלה של קרם קרמל). בוזקים לכל קערית סוכר חום, מנערים ונפטרים מעודפים. מחלקים את תערובת החלב והאורז בין הקעריות.
  3. מניחים בתבנית תנור מגבת מטבח נקייה, עליה מסדרים את הקעריות. המגבת מונעת מהקעריות "לטייל" במהלך האפייה. יוצקים לתבנית מים רותחים שאמורים להגיע עד למחצית גובה הקעריות.
  4. מכניסים את התבנית לתנור שחומם ל-150 מעלות ואופים כשעתיים או עד שהחלק העליון של תוכן הקעריות (הוא הוא הסוטלאג') מזהיב יפה. מוציאים מהתנור. מצננים. מכסים כל קערית בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשלוש שעות.
  5. לפני ההגשה מעבירים להב סכין סביב הדופן של כל קערית. מניחים עליה צלחת הפוכה, הופכים את הקערית והצלחת והסולטאג' מחליק למרכז הצלחת.

המסורת הטורקית מבקשת לבזוק מעט קינמון ולהגיש עם קונפיטורה של פירות אדומים (שזיפים שחורים ממש של העונה למשל או פירות יער – אותה מכינים מפירות יער קפואים). מי שלא אוהב את טעמי הקינמון, משוחרר מהמצווה הזו. הסולטאג' יהיה נפלא עם או בלי קינמון.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X