למה נשים סובלות יותר מכאבי ראש ואיך משפיעים שינויים הורמונליים על הכאבים

מאת: ד"ר ורד סימוביץ, מומחית ברפואת המשפחה, יו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה.

מחקרים רפואיים מוכיחים כי הטענה שנשים סובלות מכאבי ראש יותר מאשר גברים אינה רק  סטיגמה. רק לפני מספר עשורים, רופאים האמינו שאפשר לייחס כאבי ראש אצל נשים להיסטריה ולחוסר יכולת להתנהל בלחץ. במהלך השנים, עם ההתפתחות בעולם הרפואה, הוכח כי אין זו הסיבה ובעצם מדובר במבנה הביולוגי והשינויים הפיזיולוגים שעוברת האישה הגורמים לנטייה לסבול יותר ממיגרנות ומכאבים בכלל.

באוכלוסייה הכללית הגורמים לכאב ראש הם רבים – מתח, שינויים בתזונה, חוסר שינה, העדר שתייה מספקת ועוד. אצל נשים, שינויים ברמות ההורמונים הן אחת הסיבות העיקריות לכאבי ראש כרוניים ולמיגרנות. נראה כי רמות הכאב נוטות להשתנות בהתאם למחזור הווסת, וכי הכאבים בדרך כלל חזקים יותר בתקופה הטרום-מחזורית ובמהלך המחזור עצמו.

הסבר נוסף, שעשוי להיות קשור במקרים מסוימים לנשים, הוא מיעוט שעות השינה המתלווה להנקה ולגידול תינוקות וילדים. קיים קשר בין כמות שעות השינה ובין הופעת כאבי הראש, ונשים רבות נוטות לפתח כאבי ראש על רקע מחסור בשעות שינה או שינויים בהרגלי השינה.

כאבי ראש כתוצאה משינויים הורמונליים

כאבי ראש, בעיקר מיגרנה, נקשרו להורמון האסטרוגן הנשי. לאסטרוגן השפעה מכרעת על הכימיקלים  במוח שמשפיעים על תחושת הכאב. ירידה ברמות האסטרוגן עלולה לגרום לכאב ראש. רמת ההורמונים יכולה לרדת ממספר סיבות:

מניעה וטיפול בכאבי הראש

לסיכום, יש כאלו שמתייחסות לכאבי הראש כחלק משגרת החיים ולא עושות דבר לגביהם. אין כל סיבה לסבול ומומלץ לנסות לאתר את הגורמים לכאב ולהימנע מהם ככל שאפשר,  אם התעורר הכאב לטפל בו מידית – בתרופות ללא מרשם שעזרו בעבר, ואם יש צורך, ורק בהמלצת רופא, גם בתרופות מרשם.

Exit mobile version