fbpx
הורות וילדים

הטעויות שהורים עושים עם השינה של הילד במהלך החופש הגדול

החופש הגדול כבר כאן ואיתו הרבה פעמים מגיעה גם רגרסיה בשינה של הילד. למה זה קורה דווקא עכשיו? איך מומלץ לנהוג בזמן החופש? ומה לעשות כדי שימשיך לישון טוב?

יועצת השינה נעמה ברודי-שמש ריכזה עבורכם את 4 הטעויות המרכזיות שהורים עושים בהקשר של השינה של הילד שלהם בחופש הגדול וכמובן כיצד להימנע מהטעויות האלה:

הטעות: אין סדר יום בכלל

גם אם אנחנו בבית ועוד לא יצאנו לטיול או חופשה, עדיין יש תחושת חופש באויר ואז הרבה פעמים מה שקורה זה שאנחנו מאבדים את סדר היום שהיה לנו עד עכשיו אין שעות קבועות לשינה, מסתובבים כל היום בבית בחוסר מעש, אוכלים בשעות שונות או מאוחרות מהרגיל וכמובן הולכים לישון לשנת לילה בשעה מאוחרת מהרגיל.

לפעמים יש תירוץ טוב כמו אם הלכנו לבריכה או היינו אצל חברים – ולפעמים סתם הילדים מתרגלים ללכת לישון מאוחר וכל ההתנהלות בבית נמרחת אז הולכים לישון בשעות מאוחרות מהרגיל יום אחרי יום והגוף של הילדים מתרגל לכך.

אז מה עושים?

גם אם החופש כאן, זה לא סיבה להתחיל לחיות בבלאגן, שימרו על שעות השינה הקבועות עד כמה שניתן ומתי שניתן, אם הייתם בטיול, בבריכה או אצל חברים והיום הילדים הלכו לישון מאוחר יותר – לא נורא, אבל בימים שאתם בבית וניתן ללכת לישון בהתאם לזמן הנכון עבור ילדכם – הקפידו על כך. באופן כזה, הגוף של הילד שלכם לא יתרגל לישון בשעות מאוחרות באופן קבוע, אלא רק מידי פעם יהיו יציאות משגרה וזה בסדר.

הטעות: עדיין לא חושך אז עוד לא לילה

להרבה הורים קשה לחשוב שהילד שלהם ילך לישון בשעת ערב כאשר עדיין אור בחוץ, כמו לדוגמא בשעה 18:30 או 19:00 אפילו אם זה הזמן הנכון לילד שלכם ללכת לישון. ואז מה שקורה זה שמושכים את הילד והוא מגיע בעייפות יתר לשנת הלילה שלו. כלומר הוא נכנס לישון עייף מידי וזה משפיע על איכות השינה ואז גם קשה להרדים את הילד וגם יש סיכוי שיתעורר יותר פעמים בלילה.

אז מה עושים?

השעות המומלצות לשנת לילה לילדים בגיל חודשיים עד גיל 3 שנים – זה בין 18:30 ל – 20:00. וזה אומר שגם אם יש אור בחוץ, אבל הילד עייף כבר, תעשו לו טקס שינה, קחו אותו להתקלח לאחר מכן לחדר, סגרו את התריסים כך שיהיה חושך סביר ושימו אותו לישון. החושך עוזר להירדמות טובה יותר ומהירה יותר עבור הילד. אל תמשכו אותו ותנסו "לעייף" אותו, לא רק שזה לא יעזור לו לישון טוב יותר, אלא אפילו להיפך – יפגע בשינה שלו.

הטעות: מחזירים הרגלים לא טובים ישנים או חדשים כאשר לנים מחוץ לבית

 

כאשר לנים מחוץ לבית, יש סיכוי שיהיה קשה יותר לילד שלכם להירדם ומתוך החשש הזה, הורים רבים מוצאים את עצמם מתחילים להרדים את הילד בצורות שונות שהילד לא רגיל אליהן בבית, כמו להביא את הילד לישון איתם יחד במיטה, או בגלל שהילד לא רגיל למקום החדש אז מיד מחליטים להרדים אותו על הידיים – למרות שהוא יודע להירדם כבר במיטה, ואפילו לא מנסים לתת לו להירדם כמו שהוא רגיל בבית.

דבר כזה יכול לגרום לרגרסיה בהרגלי השינה של הילד והוא יתחיל לצפות לעזרה הזאת שוב ושוב בכל פעם, מה שאומר שרוב הסיכויים שהוא יהיה מבולבל – כי הוא לא יודע למה לצפות ואז יתחיל לבכות הרבה יותר.

אז מה עושים?

גם בזמן לינה מחוץ לבית – השתדלו לעשות אותו דבר כמו בבית עד כמה שניתן.
קיימו לו טקס שינה, ושימו אותו לישון במיטתו כמו שהוא רגיל ולא להעביר אותו למיטתכם או להרדימו על הידיים אם לא רגיל לכך. אל תחששו מהמקום החדש ומזמן ההתרגלות שלו, מקסימום היו קרובים אליו והרגיעו אותו אם קשה לו להירדם במקום החדש. ברגע שתתנהלו נכון גם בזמן לינה מחוץ לבית, החזרה לשגרה תהיה מהירה יותר וקלה יותר, כי יתכן ותהיה רגרסיה בכל מקרה כאשר תחזרו הביתה מהחופשה.

הטעות: ממשיכים עם שגרה משובשת וטיולים עד היום האחרון של לפני תחילת שנת הלימודים

הורים רבים מבלים בחופש, או מתנהלים בבית באוירת חופש והילדים הולכים לישון מאוחר עד הרגע האחרון של לפני היום הראשון לתחילת שנת הלימודים. ואז מה שקורה זה שאת שנת הלימודים הילדים פותחים עייפים וסוחבים איתם בעצם עייפות עוד ממספר שבועות קודם והגוף שלהם לא מאוזן עם שעות השינה הרגילות והמתאימות לסדר היום החדש.
אגב, זה לא משנה אם הילדים שלכם הולכים לבית ספר או לגן או לפעוטון, גנון או משפחתון (שכחתי משהו? 🙂 )
עייפות כזאת לא מאפשרת לילדים התאקלמות קלה ונעימה בגן החדש, כי הם מרוכזים בעייפות שלהם ויכולים להיות עצבניים וחסרי סבלנות.

אז מה עושים?

בשבוע האחרון של אוגוסט – חוזרים לשגרה מלאה. זה אומר שלא מטיילים טיולים עד שעה מאוחרת בשבוע הזה, מבלים יותר קרוב לבית, והכי חשוב הולכים לישון בשעה הנכונה לילדכם ואם בשבועות האחרונים הוא הלך לישון בשעות מאוחרות יותר, אז זה הזמן להקדים את שעת ההשכבה ושהילד שלכם ילך לישון בדיוק כמו שהיה לפני תחילת החופש.

כך השעון הביולוגי שלו יחזור לאיזון והוא ילך לישון בשעות המתאימות לו ויקום בשעה הנכונה יותר בבוקר. וכמובן שברגע שיחזור לגן יהיה חיוני ושמח ויוכל להתפנות להתאקלמות בגן החדש במקום להיות כל כך עייף.

 

לסיכום, החופש הוא מאתגר מאוד, אבל זה עדיין בידיים שלנו ההורים הבחירה איך ייראה החופש שלנו, כמה "בלאגן" וחוסר סדר ניצוק לתוכו, או שנשתדל להקפיד על מה שניתן עם הילד שלנו וזה כמובן יתן לו רוגע וביטחון ויוכל להירדם מהר יותר ובנחת יותר. והכי חשוב לא לשכוח לחזור לשגרה שבוע לפני סיום החופש כדי לאפשר לגוף זמן להתאזן.

מאחלת לכם חופשה נעימה וחופש קל ומהנה עם הילדים. מאחלת לכם שתמצאו זמן ליהנות עם הילדים וזמן לעצמכם – כי גם זה סופר חשוב! בריאות ואושר!

נעמה ברודי-שמש – "חלומות נעימים" – ייעוץ שינה לתינוקות ופעוטות |

כנסו לאתר של נעמה וקבלו בחינם סדרת סרטונים שתלמד אתכם איך לעזור לילד שלכם לישון מהר, בנחת וללא בכי.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X