fbpx
הורות וילדים

טיפים לכניסה חלקה של הילדים לביה"ס ולגנים

שנת הלימודים מתחילה בבתי הספר והגנים, הילדים נכנסים למסגרות חדשות והמציאות אליה הורגלו משתנה ברגע. כניסה למסגרת חדשה מציבה אתגרים והתמודדויות חדשות ולא פשוטות עבור פעוטות וילדים. הדבר נכון לא רק עבור אלו שמתחילים מסגרת חדשה לחלוטין, אלא גם עבור אותם הילדים שחוזרים מחופשה ארוכה במיוחד למסגרת מוכרת. כיצד נוכל לעזור לילדים לדלג על הקשיים ולהיכנס לשגרה החדשה בקלות ובכיף? שלי לביא, מדריכת הורים, יועצת שינה ומדריכת התפתחות לתינוקות ופעוטות למותג NUBY, מסכמת את כל הטיפים והפתרונות.

(1) הטרמה – התחילו לחפור! ספרו לילדים מה עומד לקרות, ספרו על על הגן, איפה הוא נמצא, על הגננות – שמותיהן, סדר היום, על הילדים שיפגשו, על החצר ועל שלל הפעילויות שמכות להם בגן. חזרו על ההסבר כל יום ואפילו פעמיים ביום. סיימו תמיד את המשפט בכך שבסוף היום תגיעו לאסוף אותם ותבלו יחדיו. הילדים שלנו מבינים הכל והם סומכים עלינו שנעשה את הטוב ביותר עבורם.

(2) תרגלו שגרה – מספר ימים טרום הכניסה למסגרת ובימים הראשונים שלאחר מכן, כדאי לשמור על שגרה קבועה בבית כפי שהילד רגיל ומכיר. אין צורך לתרגל עם הילד את סדר היום של בית הספר או הגן, אך כן כדאי ורצוי להתחיל להשכיבו לישון בערב בשעה המותאמת לגילו, ולהעיר בבוקר בשעה הסמוכה לשעת הקימה למסגרת על מנת שלא יהיו לו קשה מדי לקום בימים הראשונים ללימודים. 

(3) שגרת בוקר ושגרת ערב – שגרת בוקר בערב הן הפעולות הקבועות שאו עושים בעת הקימה ולפני השינה. סדר פעולות קבוע ועוגנים ביום עוזרים לילדים שלנו לקבל בטחון ולכן כדאי להקפיד עליהם, בעיקר עכשיו רגע לפני הכניסה למסגרת. שגרת בוקר מתחילה אצל הקטנים על שידת ההחתלה בהחלפת בגדים וחיתול. אצל הגדולים שגרת הבוקר מתחילה בחדר האמבטיה, שם הם יתפנו, יחליפו בגדים, יצחצחו שיניים ויצאו כמעט מוכנים ליציאה כדי לחסוך ויכוחים וחוסר הסכמות בבוקר. 

שגרת ערב היא סדר הפעולות לפני השינה: אוכל, מקלחת, (לקטנים בקבוק) טקס שינה וכניסה חלקה למיטה בשעה המתאימה לגילם.

(4) אל תוסיפו שינויים – שלב הכניסה למסגרת הוא שלב מאתגר גם לילד וגם להורה ולכן שינויים נוספים כמו תהליכי לימוד שינה עצמאית, הפסקת הנקה, חשיפה למוצקים, העברת חדר וכדומה כדאי ורצוי לדחות לתקופה של אחרי ההסתגלות למסגרת (שבוע זה גם בסדר). למרבית הילדים  נדרשים לכוחות נפשיים רבים כדי להתמודד עם המצב החדש והפרידה מההורה ולכן אין צורך וכדאי לא להעמיס עליהם מעבר. 

(5) חפצים מוכרים – שלחו עם הילד לגן חפץ שהוא מכיר ורגיל אליו. בימים הראשונים רוב הגננות יאפשרו לילדים להיות עם החפץ כדי לעזור לו להיות בביטחון במסגרת החדשה. אצל תינוקות –  בקבוק ומוצצים שהם מכירים ורגילים אליהם  (כדאי ועדיף כמובן לסמן אותם שמית כדי שהצוות לא יתבלבל). במידה והילד ישן בגן, שלחו מצעים עם "ריח של בית" וחפץ מעבר במידה וקיים על מנת שהילד יחוש ביטחון לישון במקום חדש. 

(6) אל תפצו את הילד על הכניסה למסגרת – מסגרת היא לא עונש לילד. מדובר בשינוי אך לא תמיד בהרעת תנאים. אל תרגישו צורך לפצות את הילד כי הוא נכנס לגן או לבית הספר. הילדים שלנו מרגישים אותנו ואם ירגישו שאנחנו רוצים לפצות יבינו שאולי יש סיבה וביטחונם במסגרת, במטפלות, גננות ומורות יתערער.

(7) כניסה הדרגתית – כניסה הדרגתית עם זמן הסתגלות מאוד חשובה גם לילד וגם להורה. מדובר בשינוי משמעותי לשני הצדדים. אין טעם להאיץ את זמן ההסתגלות. רוב הילדים מסתגלים תוך כשבוע למסגרת החדשה, אך כל ילד בזמן שלו. כפי שלא כולנו דומים כך גם הילדים שלנו שונים זה מזה וכל אחד צריך זמן הסתגלות שונה למסגרת. סמכו על המטפלות שהן בעלות ניסיון רב וסמכו על הילדים שלכם. 

(8) פרידה – הקפידו להגיד שלום ולעשות טקס פרידה מסודר. תגידו משפט קבוע לפרידה הכולל חיבוק ונשיקה. הכינו את הילד מהבוקר לפרידה. ספרו לו למשל מי הולך להיות בגן ומה הולך לקרות, ספרו לו שאתם הולכים לעבודה או סידורים ומי יגיע לקחת אותו. כשאנחנו יודעים מה הולך לקרות תחושת הביטחון שלנו עולה.

השתדלו לצאת 10 דקות לפני הזמן מהבית כדי שלא תהיו לחוצים בפרידה. אל תיעלמו לילד שלכם, זה עלול לגרום לסטרס ובכי.

(9) הימנעו ממאבקי כוח – הילד לא מוכן להיפרד? תנו לו עוד דקה, שתיים אפילו יותר. רדו לגובה העיניים, שבו איתו ושחקו מעט. כשתרגישו שהוא מוכן לעזוב אתכם המשיכו בטקס הפרידה מהסעיף הקודם. 

(10) פנים מוכרות – נסו להפגיש את הילד עם ילדים נוספים אותם עתיד לפגוש לפני הכניסה למסגרת החדשה. פנים מוכרות יוצרות תחושת בטחון אצל כולנו בכלל ואצל ילדים בפרט. 

(11) העבירו לילד מסר שאתם סומכים עליו וגם על המטפלות – חזרו על שמות הגננות בבית ובדרך לגן ומהגן הביתה. גם אם יש לכם ביקורת או חוסר שביעות רצון מההתנהלות בגן, שימו לב שהילד אינו שומע אתכם מספרים על כך לאחרים. בנוסף, עדיף שלא תשאלו את הגננות באיסוף איך הוא היה כדי לא "לדבר מעל הראש שלו" וכדי שתשומת הלב הבלעדית באיסוף תהיה למפגש עם הילד ולא כלפי הגננת. 

(12) זמן הגעה – ישנם ילדים שעבורם להגיע לגן מוקדם – ראשונים, עושה את כל ההבדל בפרידה. יש ילדים (כמונו בדיוק) שמרגישים בטחון כאשר הם מגיעים לגן והוא עדיין מסודר והאווירה רגועה. אלה הילדים שאוהבים ליצור את הסיטואציה ולקבל את פני הילדים הנוספים שמגיעים, התחושה שהאחרים ומצטרפים אליהם נותנת להם ביטחון. לעומתם, ישנם ילדים שקל להם יותר להיכנס לסיטואציה קיימת, שיש כבר פעילות והתרחשות בגן. שימו לב מה אופיו של הילד שלכם ומה מתאים לו, האם הוא מרגיש נוח יותר כשמגיע ראשון או כשמגיע כשיש התרחשות בגן. השתדלו להתאים את זמן ההגעה של הילד לגן עם אופיו כדי להקל עליו בהסתגלות. 

(13) אל תשוו – לילדים בדיוק כמו למבוגרים אופי וטמפרמנט שונים אחד מהשני. כל ילד הוא אינדיבידואל. השוואות לילדים אחרים – חברים שנכנסו לשחק או לאחים הגדולים רק מכניסות לחץ וחוסר ביטחון לסיטואציה. אנחנו רוצים ילדים שמבטאים את הקשיים שלהם גם אם זה מקשה עלינו כדי שנוכל לעזור ולתת להם כלים לצלוח את המצבים המתסכלים. 

 (14) זמן ילד – ילדים חווים זמן אחרת מאתנו. דקה נראית להם כמו שעה והם לא מסוגלים לכמת ולאמוד את הזמן. הסבירו לילד בפירוט מתי תגיעו לקחת אותו. הסבירו שתגיעו לפני או אחרי שישן צהרים. גם אם נראה לכם שהוא אינו מבין- הוא בהחלט כן! הדבר הכי חשוב שהם מבינים הוא שהקדשתם להם זמן והסברתם להם מה הולך לקרות היום. תחושת החשיבות של אנשים בפרט וילדים בפרט עולה ככל שאנחנו נשתף אותם וניתן להם יחס מכובד, בדיוק כמו שאנו רוצים לקבל. 

 

עכשיו, כל מה שנותר לאחל הוא בהצלחה ושנה טובה!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X