fbpx
הורות וילדים

הילד מקבל דמי חנוכה או דמי כיס? הגיע הזמן לחינוך פיננסי

בעוד כשבועיים נחגוג את חג החנוכה, אחד החגים המקסימים והאהובים ביותר. יש המקפידים על הנרות, על השירה, אחרים על הסופגניות (עם ריבה או בלי…), על הלביבות על הניסים ועל הנפלאות. בין שלל המנהגים,  מקובל המנהג של דמי  חנוכה. 74% מהילדים מקבלים דמי חנוכה.

דמי החנוכה ודמי כיס

מקור המנהג אינו חד משמעי. יש הטוענים כי  דמי החנוכה באים ללמד את הילדים להרבות בצדקה ובמעשים טובים, יש האומרים כי הם מסמלים את החירות, אחרים אומרים כי שמירת המטבעות מזכה בסגולה ונוספים טוענים כי מקור המנהג בכלל בחיקוי קהילות נוצריות.

דמי חנוכה אינם הפעם היחידה בה מעניקים כסף לילדים. גם בנתינת דמי כיס  קיים אקט חינוכי "נטו". ילדים לא שותפים להכנסות,  והענקת דמי הכיס לא באה על מנת לחלוק איתם את ההוצאות. האם חשוב לנו לדעת אם בדמי הכיס הילד קונה מדבקות או גולות, אבל נרצה לוודא שהילד עושה שימוש נבון ונכון בדמי הכיס שלו.

דמי הכיס ניתנים לילד  כדי להעניק לו תחושת עצמאות ובחירה. לעצמאות אמתית מתלווה אחריות…. אחריות למה? להמון דברים: נרצה לוודא שהכסף לא בוזבז על דברים אסורים, על ניצול בידי חברים, על מוצרים שאנחנו לא מרשים ועוד.  האחריות אינה מוגדרת רק על אותם דברים עליהם הכסף "הולך" (או לא "הולך") אלא גם על שמירת הכסף וחסכונו.

פרט לתרגול עצמאות ואחריות, נותנים דמי הכיס הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים  ערכים רבים. החל מהשיח על גלגולו של הכסף, הסיפורים שמאחורי השטרות ו"נגיעות" בהסברת מונחים כלכליים בסיסיים, זו הזדמנות לבדוק עם הילדים האם הכסף הוא אמצעי או מטרה? האם מטרת דמי הכיס היא "בזבוזים" או הזדמנות לחסכון לדברים גדולים? חשוב להגדיר את מסגרת דמי הכיס והשימוש בהם יחד עם הילדים. לכל גיל צרכים אחרים ועם הילדים גדלים גם הסכומים וההוצאות.

דמי הכיס הם הזדמנות חשובה להורים להעניק לילדים אימון פיננסי להתנהלות כלכלית אחראית שידרשו לה בעתיד.  באמצעות דמי הכיס יכולים הילדים להתאמן על ניהול תקציב, על דחיית סיפוקים, על תכנון לעתיד, על בניית סדרי עדיפויות ועל ההבדל בין רוצה וצריך.

דמי הכיס  נותנים לילד תחושת עצמאות. לעצמאות אמתית מתלווה אחריות.  נרצה לוודא שהכסף לא בוזבז על דברים אסורים או  על ניצול בידי חברים. האחריות לשמור על הכסף (לא לאבד אותו) ולהחליט האם אני רוצה משהו עכשיו אות שאני דוחה את הסיפוק כדי לקנות משהו גדול יותר בעתיד.

פרט לתרגול עצמאות ואחריות , כסף שניתן לילדים הוא  הזדמנות מצוינת ללמד אותם  ערכים.  החל מהשיח על גלגולו של הכסף, ההזדמנות לבדוק עם הילדים האם הדברים שהם רוצים צריכים להקנות מהכסף שלהם (כי את הדברים שהם צריכים אנחנו מספקים להם)

אז איך מלמדים את הילדים שימוש נבון  בכסף שלהם?

כסף שניתן לילדים מהווה  הזדמנות חשובה להורים להעניק  אימון פיננסי להתנהלות כלכלית אחראית שיידרשו לה בעתיד. באמצעות  הכסף הילדים יכולים להתאמן בניהול תקציב, בדחיית סיפוקים, בתכנון עתידי, בבניית סדרי עדיפויות וצורך בוויתור, שגם הוא פוגש אותנו לעתים בחיים.

לכבוד החנוכה – שמונה נרות להארת דמי כיס לילדים (ושמש אחד):

  1. שיח – מתן  דמי הכיס לילד מהווה הזדמנות לשיח בנושא כסף: כסף אינה מילה גסה ויש להבין מהו כסף, מאין הוא מגיע וכיצד מוציאים אותו.
  2. בניית תקציב – כמה כסף יש לי, מי נתן לי אותו, על מה אני רוצה להוציא?
  3. הגדרת מסגרת– לכל גיל הצרכים הייחודיים לו. וכמו המשפט הידוע על הילדים והצרות עם הילדים גדלים גם הסכומים וההוצאות. בעת מתן  הכסף , הגדירו עם  הילדים את גובה דמי הכיס והתדירות שבה הם ניתנים.
  4. כללי השימוש בדמי הכיס – לכל  בית יש חוקים וכללי התנהגות משלו.  הבהירו למה משמש הכסף,  מה  מותר לקנות ומה לא. הגדרה ברורה של הכללים תסייע בהתמודדות על טענות שכיחות של ילדים, כמו "זה הכסף שלי ואני אקנה בו מה שאני רוצה".
  5. צריך ורוצה – דמי הכיס הם דרך מצוינת ללמידת סדרי עדיפויות בהוצאות. יש דברים שאנו צריכים לקנות ויש דברים שאנו רוצים לקנות. הגדרת צריך ורוצה בגיל צעיר תסייע לילד בבגרותו להבחין ולתעדף את הוצאותיו.
  6. צרכנות נבונה – נצלו את ההזדמנות  להקניית כלים: השוואת מחירים, החלטות צרכניות, שיח על מותגים , ניתוח מבצעי מכירה והבנת המשמעות הצרכנית שמאחורי הפרסומות.
  7. ניהול תקציב – דמי הכיס הם תקציב שיש לדעת לנהלו:  איך את דמי הכיס, לדעת כמה יש, על מה הוצא הכסף וכמה נשאר. כל ילד בהתאם לגילו.
  8. עידוד לחיסכון והשקעה – הענקת  דמי הכיס היא הזדמנות מצוינת ללמד את הילד פרק בערכו ובחשיבותו של החיסכון .
  9. שמש – כלל המאיר את כולם: דמי הכיס הם הדרך שלנו להפוך להורה אפקטיבי המכין את ילדיו להתמודד בהצלחה עם משימותיהם כמבוגרים מבחינה פיננסית ובכלל. בדקו בכל שלב מהי המטרה שלכם בנושא והאם קידמתם את ילדיכם ונתתם להם כלים להתמודדות עם המציאות שבה הם יחיו את חייהם כבוגרים.

הענקת דמי הכיס הנעשית בדרך נכונה, היא הזדמנות וכלי להעצמה ולחינוך ערכי ופיננסי באמצעותו יזכו ילדינו בעתיד להמשיך לברך על הניסים שהיו לאבותינו ולהבטיח להם ולילדיהם נפלאות תשועות ותשואות.

איך מלמדים את הילדים על כסף? ארגון פעמונים הוציא משחק חינמי להורדה בשם תיק תקציב של ארגון פעמונים יעזור להעביר את 8 ערבי הדלקת הנרות של חנוכה. הכנסו ללינק והורידו את המשחק.

חג שמח!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X