fbpx
הורות וילדים

הסוף לבלאגן – טיפים לסידור וארגון חדר הילדים

מכירות את זה שמרוב בלאגן אתן לא יודעות מאיפה להתחיל?

אני יודעת שככל שהילדים גדלים הם צוברים יותר ציוד: יותר בגדים, יותר מצעים, יותר מגבות אך בעיקר – יותר צעצועים. בני בן 10.5 חודשים וכמות הצעצועים שהוא הספיק לצבור בחצי שנה האחרונה מדהימה. אז נכון, יש כבר צעצועים שלא ממש מעניינים אותו והכנסתי לאחסון, אבל יש יותר מדי שכן.

איך שומרים על בית/חדר מסודר?

בתור ילדה, אין דבר ששנאתי יותר מאשר לסדר את החדר. בתור אישה, אין דבר שאני שונאת יותר מבית מבולגן. אני תמיד דואגת לסדר את הסלון לפני שהולכים לישון כדי שלמחרת, כשמתעוררים, יהיה נעים יותר בעינים. יותר מזה – אני שונאת שיש כלים בכיור ולמרות שאין לנו מדיח (לפחות בדירה הנוכחית), אני תמיד דואגת שהכלים יהיו שטופים והכיור יהיה ריק.

אבל מה עושים כשיש לילד חדר מבולגן? או יותר מזה, מה קורה כשכל הצעצועים והבלאגן מתרכזים בסלון (כמו שקורה אצלי עכשיו וכמו שאני בטוחה שיקרה לי גם כשנעבור דירה בקרוב למרות ששם לילד יהיה חדר משחקים)?
הנה כמה טיפים שליקטתי עם הזמן, מחברות שכבר נחשבות לאמהות ותיקות, מהאינטרנט וכמובן מהותק "הארוך" שיש לי ב-10.5 חודשים האחרונים.

נתחיל מהטיפ החשוב ביותר – סגלו לעצמכן מבט של ילד

כנשים, שככל הנראה גבוהות יותר מהילדים שלהן, אנחנו לרוב מסתכלות על הדברים מגובה העינים שלנו ולא של הילד. תכנסו לחדר של הילד ותסתכלו סביב. האם רוב הרהיטים גבוהים ממנו? האם קניתן רהיטים שיקלו עליכן? למה הכוונה? האם הצעצועים שהילד הכי אוהב נמצאים דווקא על המדף העליון, זה שהוא לא מגיע אליו? או שמא הצעצוע נמצא במגירה שהיא לא הכי בטיחותית ונטרקת במהירות עוד לפני שהילד הצליח להוציא ממנה משהו?

כוננית לאחסון צעצועי ילדים
תמונה באדיבות: potterybarnkids.com

הרבה פעמים כשאנחנו מעצבות חדר וקונות ריהוט, אנחנו בוחרות את הדברים היפים יותר ולא את הדברים הפרקטיים. יכול מאוד להיות שיש לילד ארון צעצועים מהמם, אבל הדלתות נטרקות במהרה ואתן חפרתן לו תמיד שצריך להזהר כדי שלא יפצע – אז למה שהוא יפתח את הארון בכלל כדי להחזיר את הצעצוע?

חשוב מאוד לקנות רהיטים ו/או אקססוריז כדוגמת כונניות עם מגירות בעלות טריקה שקטה והדרגתית או פתיחה שנשארת למעלה ולא נופלת על האצבעות שלו. ואם אתן לא בקטע של כוננית, אז אולי דווקא כוורת פתוחה.
כשהרהיטים יהיו מותאמים לאופי השימוש שהילד עושה בהם וכמובן לגילו ולהבנתו – יהיה לו קל יותר לשמור על סדר ויהיה פחות מלחיץ ללמד אותו לפתוח/לסגור מגירות או דלתות.

סידור וארגון חדרי ילדים
תמונה באדיבות: houselogic.com

למדו את הילד לסדר

אף אחת מאיתנו לא נולדה עם ההבנה שאם יש בלאגן צריך לסדר כי יכול מאוד להיות שזה מפריע למישהו. נכון, אנחנו לומדות את זה עם הזמן כשההורים מתחילים לצעוק עלינו שאנחנו חייבות לסדר את החדר, ותתפלאו לשמוע שיש מבוגרים שלא למדו זאת עד היום 🙂

כשאתן משחקות עם הילדים או רואות אותם מתחילים לשחק, אפשר להסביר להם שבתום השימוש כדאי להחזיר את הצעצוע למקום על-מנת שיהיה לו מקום לצעצועים ולמשחקים נוספים. כשהם גדולים יותר אפשר ממש להפוך את זה למשחק/לתחרות ולראות כמה זמן יקח לו לסדר את החדר ולהכין טבלה ולראות באיזה יום שבר את השיא.

לפני שבוע הייתה לי שיחה עם מישהו מהעבודה, אבא לתאומים בני שנתיים וחצי, על בלאגן ועל זה שבגיל הזה לא ניתן ללמד ילדים להחזיר את הצעצועים למקום. אני אישית חולקת על זה כי ילדים, במיוחד בגיל הזה, הם כמו ספוג ואיך שנחנך אותם מגיל קטן – רק יקל (או לא) עליהם בעתיד. אל תשכחו, שגם אנחנו שמות לעצמנו מוזיקה שעושה לנו טוב בזמן שאנחנו מנקות כדי להפוך את החוויה לנעימה יותר – אז למה לא ללמד אותם לסדר אחריהם בצורה חווייתית וכיפית.

השתמשו במוצרים נוחים לאיחסון

קופסאות איחסון הן ללא ספק אחד מהדברים הפרקטיים שיש ואנחנו משתמשות בהן הרבה – מפלסטיקים במטבח לאיחסון שאריות אוכל ועד לקופסאות מיוחדות לנעלים. גם לילדים מגיע קופסאות איחסון משלהם וככל שהן צבעוניות, פרקטיות ונוחות – ככה הילדים ישמחו יותר לשמור על סדר וארגון ולהחזיר דברים למקומם.

כשנעבור דירה בעוד מספר חודשים ולילד יהיה חדר משלו (ולא כמו היום שהפכנו חדר עבודה לחדר ילדים ברגע שנולד), יהיה לי הרבה יותר קל להכניס קופסאות איחסון שונות שיקלו עליו ועלינו בשליפת הצעצועים השונים. אבל לבינתיים, התחדשנו ב-2 שקי אחסון מיוחדים לצעצועים של Wise Baby שנמצאים בסלון ולמען האמת – הם כ"כ מתוקים שלא הייתי מתנגדת לקנות עוד כמה שיהיו בחדרים נוספים בדירה החדשה.

שקי איחסון WISE BABY

אז למה העדפתי שק איחסון ולא קופסאות? שקי האיחסון של Wise Baby עשויים 100% קנבס איכותי וחזק והם בגדול ענק של 45X45 – כמות הצעצועים שנכנסת לתוכם עצומה ומגוונת – בובות, כדורים בגדלים וסוגים שונים, מכוניות, קוביות פעילות, כרית פסנתר ועוד הרבה אחרים, טובים ורועשים 🙂 . בגלל שהוא עשוי קנבס השק גם יציב כשהוא ריק מתכולה, ככה שגם ילדים שרק לומדים לעמוד יכולים לשלוף מתוכו את הצעצוע שהם רוצים והם לא יפלו לתוכו. הוא גם ניתן לאחסון שכן הוא מתקפל וראיתי שיש להם גם שק דומה עם שרוך שניתן לסגור. לנו יש 2 דגמים (מתוך 6) – האחד עם ג'ירפה חמודה (יש לי אובססיה קלה לג'ירפות) והשני עם כבאית.

מי שמעוניינת לקנות שק איחסון יכולה לעשות זאת דרך האתר של Wise Baby בכתובת – http://www.wisebaby.co.il . החברה נוסדה בשנת 2014 ויש להם מוצרים מבוקשים ואיכותיים (כל המוצרים עברו תקן אירופאי מחמחיר EN71 ואת מכון התקנים הישראלי) אך במחירים שפויים וגם שקי האיחסון במחיר של 99 ₪. יש לי 2 חברות שראו אצלי את השקים וקנו. כל אחת עושה בהם שימוש שונה – האחת רק ילדה ומאחסנת בתוכו חיתולים ומשטחי החלתה חד פעמיים שיהיה לה נוח לחתל את הילדה בסלון ולא על שידת ההחתלה, והשניה משתמשת בזה כסל כביסה מעוצב.

דרך אגב, למי שפחות אוהבת את שק האיחסון, ניתן גם לקנות קופסאות עם מכסים, עם/ללא גלגלים, צבעוניות או שקופות ולאחסן בתוכן כל דבר שרק עולה על הדעת.

אנחנו חיות בעולם של תיוגים – תייגו את קופסאות האחסון

מיון צעצועים לפי שמות וסוגיםשמתן לב שכמעט על כל דבר שיש לנו בבית כתוב משהו? אפילו במזווה – אין שום דבר שאין עליו תיוג או הסבר, החל משקית הבמבה, דרך קופסאות התבלינים ואפילו על שקיות רב-פעמיות יש מקום לכתוב בטוש מה שמנו בתוכן. נעשה את אותו הדבר לצעצועים של הילד.

אם אתן יודעות שיש לילד הרבה מאוד משחקי לגו – הכניסו את כולן לשק איחסון או לקופסה ושימו מדבקה עם המילה "לגו". אם יש לילדה הרבה ברביות – הכניסו אותן לקופסה ושימו על הקופסה מדבקה ורודה שעליה כתוב "ברבי" או "בובות".

אם הילדים שלך מתקרבים לכיתה א' (או פשוט מחוננים ומתקדמים לגילם), זה יכול לעזור להם ללמוד לקרוא. אם הם קטנים מדי, שימי מדבקה עם תמונה של הדבר שהם יכולים למצוא בתוך הקופסה. בדור הזה ילדים רגילים כבר למותגים, אז גם אם הם לא יודעים לקרוא ותשימי מדבקה עם הלוגו של ברבי או לגו – אני בטוחה שהם ידעו למה התכוון המשורר (או המשוררת, אמא).

כשהילדים ידעו מה הם יכולים למצוא כשהם יפתחו את הקופסה, הם ידעו לאן להחזיר את התכולה. וככל שנפשט להם את זה ונעשה להם קל – יהיה להם קל יותר לשמור על הסדר ולהחזיר כל דבר למקומו.

תפסיקו לאגור

אין כמו לעשות ניקיון פסח כשזה בכלל ינואר בחוץ. אל תחכו לעבור דירה, לחודש אפריל, או סתם ליום שאת בחופש. ככל שתעשי סדר בצעצועים ותזרקי//תמכרי/תתרמי/תאחסני צעצועים שבהם הוא לא משתמש – ככה יהיה יותר מקום לצעצועים חדשים ובכלל החדר ישאר מסודר.

אז נכון, זה לא פשוט לשמור על סדר בבית ובטח שלא כשיש ילדים קטנים שמתרוצצים כל היום ולא באמת מבינים את קונספט חדר המשחקים, אבל ככל שנלמד אותם מגיל צעיר, נמצא להם פתרונות איחסון, נוחות ונגישות לגודל שלהם ונהפוך את עניין הסדר והארגון ממשימה נוראית ומעצבנת למשחק כיפי – יהיה להם יותר קל לשמור על החדר מסודר ולנו יהיה פחות לאסוף אחריהם.

והמלצה אחרונה בהחלט – הרבה פעמים אנחנו לא שמות לב כמה מקובעות אנחנו יכולות להיות. לדוגמה – עברנו דירה ובזמן החיפושים ראינו איך הדיירים הקודמים עיצבו את החדר והחלטנו להשאיר את העיצוב כפי שהוא, רק עם הרהיטים שלנו. שווה מאוד לחפש באינטרנט, ובמיוחד באתרים מחול, עיצובים ורעיונות שונים לארגון וסידור חדרי ילדים כי יש דברים מדהימים. נכון, לא בהכרח שנמצא את קופסאות או שקי האיחסון שיש באתרים מחו"ל אבל הרבה פעמים, עם קצת דמיון, צבע וכוח רצון, אנחנו יכולות לעשות דברים מדהימים (ראו את הדברים המהממים שאמהות עושות בקבוצת הפייסבוק "אמהות משקיעות"). ואם בכל זאת אתן רוצות קצת אינספרציה – תסתכלו על לוח הפינטרסט הזה 🙂

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X