fbpx
הורות וילדים

השפעתה של אמא עובדת על ילדיה

אתם יכולים לקרוא לה אשת אשכולות, אתם יכולים לקרוא לה מולטי טאסקינג, אתם יכולים לקרוא לה אשת חיל או במילה אחת – אמא. האישה שמצליחה לדאוג למשק בית, חינוך הילדים, הרמוניה משפחתית, קריירה משגשגת ואפילו מספיקה לעסוק בתחביביה. האיזון בין כל התפקידים הללו, אינו פשוט כלל וכלל, לשים את המשפחה אל מול הקריירה והניסיון לכבוש ולהצליח ברמה האישית. במשך שנים, נשים סופגות ביקורת על היותן נשות קריירה, שעובדות שעות ארוכות, עובדות מהבית, מתמקדות בפן העסקי של חייהן ובעצם "מזניחות" את חינוך ילדיהם.

מממצאיו של מחקר חדש מאוניברסיטת "הווארד" משנה לנו את התמונה כולה ויוצא כנגד התפישות הרווחות בחברה. ממצאי המחקר מראים כי בנותיהן של אימהות עובדות נהנות מקריירות מוצלחות יותר, שכר גבוה יותר ומערכות יחסים שוויוניות יותר מאשר מי שגודלו על ידי אימהות שנשארו בבית  ואילו בניהן של נשים עובדות נוטלים חלק גדול יותר בטיפול בילדים ובמשק הבית.

מחקר רחב היקף שנערך באוניברסיטת הרווארד התבסס על נתונים מ-24 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה וישראל ומראה כי בניהן ובנותיהן של נשים עובדות משגשגים בתחומם. החוקרים מצאו כי בממוצע, בנותיהן של נשים עובדות משתכרות כ-4% יותר מעמיתותיהן ונוטות להתמנות יותר למשרות ניהוליות. ואילו הבנים, הם בעלי סבירות גבוהה יותר לעזור בבגרותם בבית ובטיפול בילדים. הם משקיעים 7.5 שעות יותר לטיפול בילדים בשבוע, וביצוע מטלות הבית.

כעת נשים את כל הנתונים הסטטיסטיים בצד ונדבר על המציאות כפי שהיא – אמא עובדת!

כל אמא עובדת מכירה את תחושת ייסורי המצפון שמתעוררים, כשהיא חוזרת לעבודה מחופשת הלידה או מחמיצה אירוע כלשהו בגן או בביה"ס של הילדים בגלל העבודה. מצד אחד, רוצה להיות עם הילדים ולחוות איתם כל אירוע וכל רגע בחייהם, לגונן עליהם, לייעץ להם, לשחק איתם. מצד שני, רוצה להתקדם בפן האישי, לבנות קריירה, להביא פרנסה הבייתה ולעשות את כל זאת יחד. אין לנו את המתכון לעשות את כל אלו בצורה המושלמת בשבילך ובשביל הילד, אך אנו בטוחות, שכל אחת עושה את מיטבה.

המחקר אינו בודק עד כמה ילדים לאימהות עובדות הם מאושרים יותר או מפתחים יותר כישורים חברתיים מילדים לאימהות לא עובדות, אלא רק את הישגם התעסוקתי. אם כך, מה מקומו של האושר והסיפוק העצמי של אותם הילדים לאימהות עובדות? מצד אחד,הן מהוות מודל חיקוי לילדיהם, מכשירות אותם לעולם הגדול, אך האם אותם ילדים בהכרח גם מאושרים יותר?

מטרת המחקר הייתה להוכיח כי אימהות עובדות, הינן חיוניות לשוק העבודה ולעתיד התעסוקתי ועל כן, יש לתת להן סביבת עבודה נוחה לניהול משק הבית וביצוע עבודתן ופיתוח הקריירה.

איננו בטוחות, שמחקר זה, הוא זה שיגרום לפריצת דרך בתחום, אך בהחלט חשוב להעלות זאת לסדר היום.

נשמח לשמוע מה דעתכן בנושא.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X