fbpx
הורות וילדים

חופש גדול עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב- בעיה או חוויה?

האם בסיומו של החופש נמצא עצמנו מלאי כוחות לקראת שנת לימודים חדשה, מוכנים לתמוך ולדרבן את ילדינו? או שמא נמצא עצמנו כעוסים, עצבניים ומותשים? החופש הגדול בעיה או הצלחה? – הדבר תלוי בכם ההורים.

החופש הגדול הוא "אתגר" לא פשוט עבור כל הורה. עבור הורים לילדים עם הפרעת קשב האתגר עשוי להיות קשה שבעתיים, עקב הפרת השגרה, שעבור ילדים אלו חיונית במיוחד, שכן בית הספר מהווה עבורם מסגרת בטוחה המסייעת להם בניהול נכון של זמן. יציאה מהמסגרת המוכרת והרגילה עלולה להקשות עליהם ולגרום למתחים בבית.

לצד הקשיים, אין להפחית מחשיבותו הרבה ומיתרונות החופש הגדול, ובעיקר עבור ילדים החווים במהלך השנה קשיים לימודיים, שכן, כשמו כן הוא- חופש גדול! כשמגיע החופש הגדול, זהו הזמן למנוחה ולמילוי מצברים לקראת השנה הבאה. עבור הילדים עם קשיי הקשב והריכוז מדובר בחופש במלוא מובן המילה.
גם עבור ההורים תקופת החופש היא, במובנים רבים, תקופה של פסק זמן ורגיעה. פסק זמן מבקרים לחוצים, מהסעות הלוך ושוב לחוגים ומהוויכוחים המוכרים סביב שיעורי הבית.

כיצד להתמודד עם בעיות קשב וריכוז במהלך החופש הגדול?

מבחן קיץ

במידה ויש מבחן קיץ אליו צריך להתכונן, או משימה ממוקדת בקיץ, מומלץ לתחום זמן הכנה, להותיר פרק זמן ארוך יחסית של חופש, ולראות את החופש כהזדמנות "חד שנתית" לחזק את הקשר עם הילד, בלי שנושאים הקשורים לביה"ס יעיבו על מערכת היחסים.

האם להמשיך בקיץ טיפול תרופתי לאיזון הפרעת הקשב?
הורים רבים לילדים עם הפרעת קשב מתלבטים האם גם בחופש הגדול כדאי להמשיך בטיפול התרופתי?
נתחיל בכך, שאיש המקצוע המתאים ובעל הסמכות המתאימה לייעץ בתחום זה הינו הרופא המומחה. נציין רק שזהו זמן טוב לשקול עם הרופא האם הנסיבות מצריכות טיפול גם שלא למטרות לימודיות. יש לזכור כי הפרעת קשב היא תכונה שבגינה קיימת פגיעה בתחומי חיים רבים, לאו דווקא לימודיים. החופש הגדול הוא בהחלט שחרור מלימודים, אך יש לקחת בחשבון כי כל פעילות יומיומית המחייבת רצף, או ארגון, תעשה בצורה יעיל יותר תחת השפעת התרופה, זאת ועוד, יש ילדים שהפרעת הקשב שלהם פוגעת גם ביחסים החברתיים וגם באווירה בבית, ולכן, מומלץ להקדיש לדברים מחשבה ולהתייעץ עם הרופא המטפל.
האם באמת חופשת הקיץ יכולה להפוך לחוויה חיובית ונעימה?

רבים תוהים, האם במבחן המציאות ניתן באמת להפוך את חופשת הקיץ הארוכה לחוויה חיובית עבור כל "המשתתפים" בה?
מודעות לקשיים והבנה שלהם, התכוונות והיערכות מתאימה יוכלו להפוך את הקיץ לנעים, גם כשמדובר במשפחות בהן יש ילדים עם הפרעת קשב.

סדר יום ברור ומובנה

אחד הכלים לסייע לילדים (וגם למבוגרים), עם הפרעת קשב להרגיש ביטחון ונינוחות הוא שגרת יום קבועה, ככל הניתן,. מומלץ להמשיך ולהתנהל בתוך מערכת של גבולות ברורים, כגון: זמני ארוחות, שעות שינה, מנוחה, זמן קצוב לטלוויזיה, זמן שימוש במחשב, וכמובן שעת הרדמות סבירה. עצה זו נכונה לכל הורה באשר הוא, ולהורים לילדים עם הפרעת קשב, בפרט. שגרה קבועה תורמת לאווירה בה ההתרחשויות צפויות פחות או יותר, חוץ מאלה עליהן אין לנו שליטה.

אחת העצות לשמירה על שגרה היא ישיבה יחד, כל המשפחה, אחת לשבוע, בזמן שנקבע מראש, כדי לתכנן במשותף תוכנית לשבוע הקרוב. מומלץ לשלב בתוכנית את כל בני המשפחה, ולכל אחד מהם (עם הפרעת קשב, וגם למי שאין), לתת סמכויות לצד חובות כדי להגביר את המחויבות של כל אחד מבני המשפחה למערכת הכללית.
אם נקפיד לקיים מסגרת כללית של שגרה מסוג זה- נצליח ליצור איזון בין גבולות וחופש.

זה הזמן לשחרר גבולות?

החופשה היא הזדמנות "לפתוח" גבולות והסכמים בלתי כתובים על פיהם מתנהל הבית בימי שיגרה. אין הכוונה להעלים גבולות באופן מוחלט ואין לוותר על הסמכות ההורית, אך אפשר בהחלט לאפשר חריגות מידי פעם (כגון שעות שינה ויקיצה, לינה אצל חברים, שעת חזרה מחברים וכו'). מומלץ להגדירן מראש, להדגיש שהן מתקיימות במסגרת החופש ולהבהיר שהגבולות יחזרו עם החזרה לשגרת הלימודים.
הורים לילדים צעירים יוכלו לנצל את זמן החופשה לביצוע פעולות משותפות, אשר בשגרת היומיום העמוסה אינם מוצאים את הזמן להתפנות אליהן. זוהי הזדמנות להכיר טוב יותר את עולם הילד. אפשר לצפות איתו יחד בטלביזיה בתוכנית שהוא אוהב, לשחק יחד במשחק האהוב עליו, או פשוט, לשוחח איתו, לאפשר שיחה נינוחה, ולשם שנוי אולי- לא ממשמעת.

למידה – אפשר גם אחרת

אפשר למצוא דרכים עקיפות ללמידה, לדוגמא: משחק מונופול משפחתי המשלב הנאה עם תכנון אסטרטגיה ועבודה מתמטית, פעילות משותפת של בישול או אפייה, דרכה ניתן ללמוד כמויות, מחירים, הוראות, שילובים טעימים, ניקיון, עריכת השולחן ועוד. הכנת מאכל לפי  מתכון היא הזדמנות מצוינת ללימוד טקסט מפעיל, ומזמנת תרגול של קריאה, הבנה ויישום הוראות. הצעה נוספת היא בניית תכנית טיול משותפת, הכוללת תיאום ציפיות, תכנון, היערכות, איסוף מידע, קריאת מפות, בחירת מסלול וכו'. טיול מזמן גם היכרות והתנסות עם ערך האחריות- ניתן לתת לכל ילד במשפחה תחום אחריות או תפקיד המותאם לגילו (כגון נשיאת התיק, מילוי בקבוקי המים, הכנת רשימת קניות, טעינת המצלמה וכו').

נסו ליישם את ההמלצות, (לא חייבים את כולן, אפשר גם את חלקן) ולאחר חודשיים. התבוננו על החופשה בפרספקטיבה של זמן ובדקו: האם אתם חשים שיש לכם כוחות לקראת שנת לימודים חדשה, שאתם מוכנים לתמוך ולדרבן את ילדכם? או שמא אתם כעוסים, עצבניים ומותשים? האם החופש הגדול היה בבחינת בעיה או בבחינת חוויה? אם בחרתם באפשרות השנייה- סימן שהצלחתם!

דר' מלי דנינו, היא מנכ"לית אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם לקויות למידה ו/או קשיי קשב וריכוז) ובעבר, מייסדת אגף לקויות למידה במשרד החינוך.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X