fbpx
ספרות

למה היהודים אומרים – ספרו החדש של דורון בטשי

למה אומרים בלי עין הרע ? למה צריך מניין ? למה לכיסוי הכלה קוראים הינומה? למה מקדשים על היין ולא על משקה אחר ? למה עושים חינה? למה מברכים "שבת שלום" ולא אומרים ראשון שלום ? למה שמים מזוזה? למה חוגגים בר מצווה בגיל 13 ?

לקראת חגי תשרי, משיקה הוצאת 'שביט הדרכה' את הספר הייחודי 'למה היהודים אומרים', מאת דורון בטשי, העוסק בפולקלור הישראלי-יהודי, וחושף תשובות מעניינות למעל מאה שאלות בסיסיות שכול אחד מאתנו שואל. מטרת הספר לצמצם פערים של חוסר ידע הקשורים במסורת היהודית, ובכך לצור סובלנות והידברות בין חילונים לדתיים. הספר מתאים לנשים וגברים, דתיים וחילוניים, בני נוער, חיילים, סטודנטים, תיירים, מבוגרים ועוד. הספר כולל קטעי העשרה כלליים המתעדים אירועים שונים בהיסטוריה היהודית, אנקדוטות ופניני פרשנות.

לדברי דורון בטשי, מחבר הספר: "עוד בילדותי כאשר הלכתי לבית הכנסת, נחשפתי לביטויים רבים שנשמעו לי מאוד טבעיים. במהלך השנים, במסגרת הרצאותיי התחלתי לשאול 'למה היהודים אומרים את המילים ועושים את המעשים', התברר לי שרובם המוחלט של האנשים חילוניים ודתיים כאחד, אינם יודעים את הדברים או בעלי פרשנות מוטעית. חוסר ההבנה יוצר פערים בתפיסה של החברה את האחר ובעקבות כך, החלטתי לכתוב את הספר 'למה היהודים אומרים את המילים ועושים את המעשים', כדי שנכיר את חוכמת היהדות ונבין את המעשים והאמירות שנהפכו כטבע שני לנו. וכך נוכל לצור סובלנות והידברות בין הזרמים המגוונים ביהדות, החל מאתאיסט הגמור ועד החרדי האדוק".

הפולקלור הישראלי-יהודי

החוכמה היהודית השפיעה רבות על ישראל ועל אומות העולם. זרמי היהדות יצרו בתפילה גוונים שונים, והסידור והמחזור משקפים יותר מכל את השוני. במרחק הדורות נאספו התפילות וקובצו על פי מנהג הקהל, והן נקראו נוסחים. התוספות והניגונים שונו על פי המסורת או העדה, ולעתים אף נמצא בבית כנסת אחד סידורי תפילה עם נוסחים שונים בתוך אותה קהילה, ומתפללים מדפדפים קדימה ואחורה למציאת אותו מזמור.

למרות זאת, לכולנו אותו הבסיס: על סברי מרנן נענה לחיים, על הברכה נאמר אמן ועל הקדיש נענה בקדושה. מקצתם של האומרים יודעים את הסיבה, אך ככל שנוקף הזמן, הידיעה נשכחת והשינון נשאר ללא בינה. במשך הזמן מפסיקים לשאול וכך נוצר מצב שבו האבות יודעים, הבנים זוכרים ולנכדים הרעיון הופך לטבע, ומשום שזהו טבעם, הם מפסיקים לשאול. אז מגיעים הספקנים, הסקרנים או הילדים שתמימותם מלמדת יותר מכל, והם שואלים, למה אנחנו אומרים את המילים הללו ולמה אנחנו עושים את המעשים האלו.

מחבר הספר, דורון בטשי הינו מרצה בכיר בתחום התקשורת, הבעלים והמנכ"ל של חברת שביט הדרכה ושל מרכז שביט – מתחם הכנסים וההשתלמויות ברמת-גן.

ניתן לרכוש את הספר 'למה היהודים אומרים' באתר שביט הדרכה: http://www.shavitcenter.com/#!/c162u בטלפון: 03-6124125 פקס: 03-7514169 מייל: [email protected] | מחיר לצרכן לרוכשים באתר 55 ₪ .

ברשתות הספרים: 'צומת ספרים' ו'סטימצקי' – מחיר לצרכן: 68 ₪

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X