fbpx
הורות וילדים

כיצד מלמדים את הילד לקחת מוצץ בלילה לבד?

אתן מתעוררות אין ספור פעמים במהלך הלילה כדי להחזיר לילד את המוצץ לפה? הילד בוכה ולכן נהרסה השינה?
מיה שטיינהרדט-זיו, בעלת mamamaya בית הספר להורות ושינה הראשון בישראל, נותנת לנו טיפים באמצעות הגישה המשולבת של הורות ושינה וממליצה מה כדאי לעשות כדי להרגיל את הילד לקחת מוצץ באופן עצמאי.
בתור אמא לילד בן 11.5 חודשים שהתחילה תהליך ייעוץ שינה בגיל 5 חודשים שבו גם לימדנו את הילד לקחת מוצץ לבד בלילה, זה עובד. זה יכול לקחת זמן, זה דורש מאמץ אבל זה שווה את זה 🙂

תינוקות יכולים לקחת מוצץ בעצמם החל מגיל 4 חודשים וכל מה שנדרש הוא לעבוד איתם ביום יום ולהיות עקביים גם בלילה. תהליך העצמאות לנטילת מוצץ, כמו כל דבר בגישה המשולבת, מתבצע בשלבים וכך הילד אינו חוטף הלם בבת אחת ולכן התהליך לרוב לא מלווה בבכי.

איך מלמדים את הילד לקחת מוצץ לבד?

פזרו מספר מוצצים בפינת המיטה

מניחים 5-6 מוצצים בפינה אחת קבועה במיטה הקרובה לראש התינוק. יש כאלה שבוחרות לפזר את המוצצים במיטה, אך ההמלצה היא להניח אותם בפינה אחת קבועה. כשהמוצצים מתפזרים במהלך הלילה, לא להחזיר אותם לפינה הקבועה, התינוק צריך למצוא את המוצצים בעצמו – זו המטרה.

תרגול בזמן הערות – לקיחת מוצץ משותפת

במהלך זמן הערות תרגלו את הילד לקחת את המוצץ מהיד שלכן בזמן פעילות. על מזרן הפעילות, בעגלה, בכיסא האוכל וכו'. יש להציג את המוצץ באוויר מול פני הילד ולהמתין לראות אם הוא יגיש את ידיו אל המוצץ במטרה לקחת אותו. אם לא, יש להניח את המוצץ בידו, לעזוב את המוצץ ולהמתין לראות מה הילד עושה, האם הוא מבין שכעת הזמן להוביל את המוצץ לפה. אם הוא לא מבין, יש להניח את המוצץ בכף היד שלו וביחד ללוות את המוצץ לפיו. הפכו את הפעולה מפסיבית לאקטיבית על פי בחירתו ותוך כדי ניסוי וטעייה הוא ילמד להכניס את המוצץ לפה גם אם בצורה הפוכה או על הצד.

הערה: זמן ערות הוא כל זמן שהילד עם עיניים פקוחות כלומר, כל היום כולל זמני ההשכבה. כאשר משכיבים אותו לישון והוא עדיין ער, אל תכניסו לו את המוצץ לפה, אלא המשיכו בתרגול, הציגו את המוצץ באוויר והמתינו שהוא יגיש את היד לקחת את המוצץ ולהכניס אותו לפה בסיוע שלכם. אם באמצע הלילה הילד מתעורר וניגשים אליו כדי לתת לו מוצץ, אם עיניו פקוחות עשו בדיוק אותו דבר והתעקשו על שיתוף פעולה ומעורבות שלו.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 3-5 ימים.

תרגול מתקדם בשלב הערות – לקיחת המוצץ באופן עצמאי של הילד

אחרי שהשלב הקודם התממש ובזמן ערות הילד לוקח את המוצץ בעצמו, יש להתקדם למשימת עצמאות נוספת בזמן הערות – לא להגיש לו את המוצץ, אלא להשאיר את המוצצים על המשטח במיטה. צריך להגיד לילד "יש לך כאן מוצצים, אתה יכול לקחת אותם לבד" ולהצביע עליהם. לא להציע לו אותם ליד. חכו והמתינו לראות שהוא לוקח מוצץ בעצמו ואם לא, לעזור לו על ידי לקיחת ידו ולשים אותה על המוצץ המונח על המזרן – ולעזוב. את השאר הוא אמור לעשות בעצמו.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 2-3 ימים.

תרגול עצמאות הילד בלקיחת מוצץ בזמן השינה

לאחר מימוש שני השלבים הקודמים, כעת עליכן להפסיק לתת לילד מוצץ גם בשינה בלילה. אם הוא מתעורר ובוכה, אפשר להרגיע אותו בליטוף או "ש…" אבל מבלי לגעת במוצץ. רק אמרו לו שהמוצץ כאן, קחו את ידו והניחו אותה על המוצץ הקרוב. המטרה היא שהוא יעשה את הפעולה המוטורית בעצמו עם עיניים פקוחות או סגורות.

שלב זה צפוי לקחת לכל היותר 1-2 ימים.

סיום התהליך

התהליך מסתיים כשההורים מתעלמים לחלוטין מקיומו של המוצץ. עליכן לדאוג שתמיד יהיו מוצצים במיטה, אך לא להתייחס לקיומם. נטילת המוצץ עוברת להיות באחריותו הבלעדית של הילד. ירצה – יקח, לא ירצה – לא יקח. את תהליך הלמידה של המוצצים ניתן להשלים תוך שבוע, או מקסימום שבועיים, אם עובדים על זה באופן אינטנסיבי ויומיומי, בהמון אמפתיה ובתקיפות אדיבה.

שינה רציפה ואיכותית של ההורים חשובה גם היא – אל תוותרו על התהליך וכולם יצאו מרוויחים. שיהיה לילה טוב!

מיה שטיינהרדט זיו, מדריכת הורים של אדלר, מטפלת ב"זוגיות בהורות", יועצת שינה בכירה בגישה המשולבת ובעלת ביה"ס להורות ושינה MamamayaSchool
http://www.mamamaya.co.il | https://www.facebook.com/mamamaya4u

 

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X