fbpx
בילויים

קוספליי וקימונו – תערוכות חדשות במוזיאון טיקוטין בחיפה

שתי תערוכות חדשות  יפתחו ב-02.07.2016 (בשעה 20:30) במוזיאון טיקוטין בחיפה: קוספליי – משחק תחפושות בהשראת מאנגה ואנימה בצילומיו של קילט דואיטס, וקימונו – גלימות קימונו מאוסף סנדי וקנת בלייפר ומאוסף מוזיאון טיקוטין
אוצרת התערוכות: ד"ר אילנה זינגר בליין

קוספליי

משחק תחפושות בהשראת המאנגה והאנימה בצילומיו של קילט דואיטס

תרבות הפופ היפנית, פופולארית מאד בימינו בכל רחבי העולם. למאנגה (manga; קומיקס) ואנימה (anime; אנימציה) ישנם מעריצים "שרופים" שמתחפשים לדמויות בדיוניות מתוך מדיות אלו. המונח קוספליי הוא חיבור של המילים costume play –  "משחק תחפושות". משתתפי הקוספליי מכונים קוספליירים. הם לובשים תחפושות ואביזרים המייצגים דמות או רעיון מסוים. מקורות ההשראה כוללים משחקי וידאו, מדע בדיוני, ספרות, סרטי פעולה ולהקות המופיעות בקומיקס ובאנימציה וסדרות טלוויזיה. המשתתפים בקוספליי משתפים פעולה ויוצרים משחקי תפקידים. לקוספליי אין גבולות לאומיים ולמרות המראה האתני של הדמות המיוצגת, כולם מוזמנים ליטול חלק ולהציג בקוספליי את הדמויות האהובות עליהם. רוב הקוספליירים הם בגילאי 12 עד 30, הם נוטים לשלב שיטות שונות כדי להשיג את כל הפריטים הנחוצים לתלבושות, וגם לעצב ולתפור בגדים משלהם. בכנסי קוספליי, שבהם נערכות תחרויות מקומיות ובינלאומיות, התחפושות נמדדות על פי רמת ההשקעה, עבודת היד והדמיון בין הקוספלייר המחופש לדמות שאותה מציג.

התערוכה במוזיאון טיקוטין מציגה את אמנות הקוספליי ביפן בצילומיו של העיתונאי והצלם ההולנדי קילט דואיטס המתגורר ביפן משנת 1982.

קימונו

הקימונו הוא אחד מסמליה של תרבות יפן. משמעה הרחב של המילה  'קימונו' הוא לבוש, אך בדרך כלל מכנים בשם זה את הגלימה היפנית המסורתית, דמוית ה-T, הנכרכת סביב הגוף. רוב היפנים היום אינם לובשים קימונו, אך הוא ממשיך להיחשב ליצירת אמנות. אף על פי שהטקסטיל מיוצר בצורה תעשייתית, אמני יפן ממשיכים לשמר את המסורת של הכנת הבגד מחומרים טבעיים ועיטורם בצבעים טבעיים המופקים מצמחים ומינרלים. אמני הקימונו המודרניים ממשיכים להמציא עיצובים חדשים למוטיבים המסורתיים ומשמרים את נשמתה של יפן. במאה ה-16 החלו בעיקר בני המעמד הנמוך ללבוש גלימה זו כלבוש עליון יום יומי. יש להניח כי בגלל נוחותה החלו הסמוראים ללבוש אותה באירועים לא רשמיים וכך אימץ המעמד העליון לבוש שהיה מקובל על בני המעמד הנמוך. עד לסוף מלחמת העולם השנייה לבשו רוב הנשים היפניות קימונו. בימינו, בגלל מחירו הגבוה של הקימונו, לובשים אותו באירועים מיוחדים כגון קבלות פנים רשמיות, טקסי לידה, חתונות, הלוויות, חגיגות ראש השנה וטקסי תה. הקימונו הטקסי לגברים עשוי משי שחור והעיטור היחידי עליו הוא סמל המשפחה המודפס בצבע לבן על גב הבגד, משני הצדדים בחזית ועל כל שרוול. הקימונו לנשים מתאים למעמדן, לגילן ולעונה בה הוא נלבש. יש כמה סוגי קימונו רשמיים לחתונה, לאירועים חגיגיים או לימי אבל.

תלבושות שחקן תיאטרון נו מהמאה ה-19

בתערוכה מוצגות גלימות קימונו מאוסף סנדי וקנת בלייפר מקליפורניה, שנתרם השנה למוזיאון טיקוטין ומאוסף המוזיאון.

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שדרות הנשיא, 89, חיפה
שעות פתיחה: א-ה 10:00 – 16:00 , ימי ו' וערבי חג 10:00- 13:00, שבת 10:00 – 15:00
http://www.tmja.org.il

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X