fbpx
הורות וילדיםכושר, תזונה ובריאות

טיפים לטיפול ב'אסטמה של העור' (אטופיק דרמטיטיס) בקרב ילדים ופעוטות

החורף מתקרב באיטיות ועמו אוויר יבש וקר יותר הגורם להחמרה ביובש של העור בקרב תינוקות וילדים.

אטופיק דרמטיטיס או בלשון העם "אסטמה של העור" הינה מחלה כרונית הפוגעת בכ-10% מהילדים ובעלת מרכיב תורשתי, הנוטה לחלוף במהלך שנות הילדות. היא יכולה להופיע בכל גיל, אך פוגעת בעיקר בתינוקות ופעוטות – במרבית המקרים מופיעה כבר בינקות (כ -60%) ובכ-90% מופיעה לפני גיל 5 שנים.

תופעות וסימנים של אסטמה של העור

אטופיק דרמטיטיס גורמת לפריחות המלוות בגרד כאשר למעשה מיקום הפריחה משתנה בהתאם לגילאים.

  • בינקות: הפריחה מורכבת מכתמים אדומים עם קשקשת וממוקמת  לאיזור הפנים בעיקר לסנטר וללחיים.
  • בילדות: הפריחה ממוקמת בעיקר לקיפולים, כלומר, לצוואר, קפלי המרפקים ומאחורי הברכיים.

בבואנו לטפל בתינוקות וילדים עם אטופיק דרמטיטיס עומדים בפנינו מספר עקרונות:

  1. שמירה על לחות העור
  2. מניעת גרד
  3. טיפול בנגעים, בפריחה עצמה
  4. מניעת זיהומים

אטופיק דרמטיטיס למעשה גורמת לאיבוד מים מוגבר מהעור ופגיעה בשכבת ההגנה שלה, כאשר אין לחות, העור נחלש, מגורה בקלות ונהיה יבש, אדמומי מחוספס ומגרד.  היובש בעור בעצם מחמיר את הגרד ועל כן חשוב מאוד לשמור על העור לח.

אופן הטיפול באסטמה של העור

  • אמבטיה פעם ביום במים פושרים נעימים עד 15 דקות ללא סבון, מומלץ להוסיף שמן תינוקות למים כגון בלנאום או אמול ולהימנע משימוש בסבון.  אופן הניגוב הינו בהספגה ולא בשפשוף. מיד בתום האמבט מומלץ להקפיד ולמרוח את העור בקרם לחות.
  • שימון העור מספר פעמים ביום. בתכשירי לחות כגון:  דרמקול, אקווה קרם, ליפיקר וכד'.
  • בעת התלקחות  הפריחה מומלץ לרוב לטפל במשחות סטרואידיות שונות, חשוב להתמיד בטיפול עד 3 ימים לאחר  נסיגה מלאה של הפריחה. יש לציין כי למשחות אלה תופעות לוואי ועל כן אין להשתמש בהן כלאחר יד ולטפל בהמלצת רופא בלבד. ניתן גם  להשתמש בתכשירים נוגדי דלקת אחרים שאינם סטרואידים כגון פרוטופיק ואלידל.

בחירת הטיפול מותאמת לכל מטופל  תוך התייחסות לגילו, חומרת הנגעים ומיקומם.

כאן המקום להדגיש כי למחלה עצמה אין תרופה והטיפול מתמקד למעשה בתסמינים. במקרים קשים של פריחה המלווה בהפרשות, פצעים וכד' יש מקום, בהמלצת רופא, לשקול  טיפול בתרופות אנטיביוטיות או באופן מקומי במשחה או באופן סיסטמי – דרך הפה.

חשוב לזכור כי אטופיק דרמטיטיס פוגעת בעיקר בגילאי הינקות והילדות ונוטה לחלוף במהלך שנות הילדות במרבית המקרים. הטיפול הרפואי המקצועי בתסמינים שלה, המלווה ע"י רופא עור, מביא לשיפור באיכות חיי הילדים הסובלים מכך – ומכאן חשיבותו.

המידע באדיבות: ד"ר ורד עטר-שניר, מומחית לרפואת עור ורפואת עור ילדים, מנהלת מרפאה יועצת כללית ראשל"צ

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X