fbpx
כושר, תזונה ובריאות

מה יותר מומלץ לסוכרתיים: דיאטת אורניש או דיאטת דלת פחמימות?

רבים מנסים למצוא את הדיאטה הטובה ביותר, זו שתתאים לכמה שיותר אנשים ותסייע לנו להפחית במשקל ולאזן את ערכי הסוכר בדרך פשוטה, נוחה ויעילה. שתי דיאטות שהתפרסמו בעשור האחרון הן: דיאטת אורניש, The Ornish Diet שפותחה ב-2007 ע"י דין אורניש, פרופסור לרפואה באונ' קליפורניה ודיאטה דלת-פחמימות, שהחלה תופסת תאוצה בעקבות מחקרים רבים אודותיה שנערכו בקרב סוכרתיים בשנים האחרונות.

דיאטת אורניש

דיאטת אורניש – היתרונות

דיאטת אורניש למעשה כוללת מספר קבוצות של מאכלים בציר המכונה "ספקטרום", המציג את הקבוצות בצורה של מדרג – מזו שכוללת את המזון הבריא ביותר ועד זו שכוללת מזון פחות בריא. מדובר בחמש קבוצות שכל אחת מורכבת ממזונות אחרים: קבוצה מספר 1 מורכבת מהמזונות הבריאים ביותר, דוגמת לחם מלא, וקבוצה 5 כוללת מזונות הנחשבים פחות בריאים ועשירים בשומן רווי, כדוגמת נקניקיות מבקר או חזיר.
האנשים שהשתתפו בתוכנית הדיאטה המבוססת על דיאטת אורניש, התבקשו לבחור היכן הם ממוקמים על הספקטרום של קבוצות המזון, בכדי לעשות שינויים בתזונתם. כל זמן שהמשתתפים בתוכנית הדיאטה הגבילו את צריכת המזונות מקבוצה חמש והרבו באכילת מזונות מקבוצות אחת עד שלוש, הם התקדמו לעבר השגת המטרה.

הדיאטה, הקרויה גם "דיאטת הבחירה בחיים", מבוססת על סוג המזון ולא על כמות המזון. מדובר בדיאטה הניתנת לתכנון, להפחתת משקל, למניעת סוכרת ומחלות לב, להפחתת לחץ דם וכולסטרול. סיבים תזונתיים ומגוון פחמימות מורכבות זוכים להדגשה רבה בתכנית, בשל תרומתם היחסית לתזונה הבריאה. כמו כן, מותר לשתות עד 60 גרם של אלכוהול ליום, אולם בהדרגה, כך שלא מומלץ יותר ממשקה אחד ליום עבור נשים ולא יותר משני משקאות ביום עבור גברים.

פרופ' אורניש מציב מטרה שאפתנית, במסגרתה הדיאטה שלו בנויה כך שרק 10% מהקלוריות יכולות לבוא משומן, ורק חלק קטן יכול לבוא משומן רווי. רוב המזונות המכילים כולסטרול או פחמימות מעובדות, שומנים, קפאין, וכמעט כל המוצרים מבעלי חיים למעט חלבון הביצה (לבן) וספל אחד ליום של חלב דל שומן או יוגורט – אסורים.

אחד היתרונות המרכזיים של דיאטה זו הוא מגוון המסגרות המקיפות במקביל משטר תזונה זה: טכניקות של הפגת מתחים, פעילות גופנית, תמיכה חברתית והפסקת עישון, כל אלו מהוות את הבסיס לדיאטת אורניש.

דיאטת אורניש – החסרונות

למעשה, מדובר בדיאטה שמתאימה רק לאנשים המוכנים לאמץ אורח חיים צמחוני על גבול הטבעוני. אמנם, בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור הצמחונים / טבעונים, אך  עדיין חלק ניכר מהאוכלוסייה, בהם גם סוכרתיים רבים, עדיין ממשיכים לצרוך בשר ומרכיבים נוספים שאינם בהכרח עולים בקנה אחד עם משטר התזונה של הדיאטה.

דיאטת אורניש דלת שומן באופן קיצוני  – מכילה רק 10% שומן בהשוואה להמלצות הסטנדרטיות של 30% שומן בתפריט, ולכן קשה מאוד לעמוד בה.

לאורך זמן, ניתן לפתח מחסורים בחומצות שומן חיוניות ובוויטמינים מסיסי שומן כתוצאה מהתמדה בדיאטה זו.  מחקרים שהשוו מספר סוגי דיאטות מפורסמות, בהן גם דיאטת אורניש, הראו כי קצב וסך הירידה במשקל של דיאטת אורניש היה דומה מאוד לקצב הירידה במשקל של אנשים אשר קיימו דיאטות אחרות, כך שלמעשה, אין יתרון משמעותי לדיאטת אורניש בהקשר להפחתת משקל.

מאז התפתחותה הראשונית של דיאטת אורניש, פורסמו מספר מחקרים שהראו כי לצורך שמירה על בריאות הלב או ירידה במשקל – אין חשיבות כלל להגבלת השומן בתפריט, כפי שבדיאטת אורניש מציעים. למעשה, לצד העובדה הידועה כי הסובלים מעודף משקל נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות לב, אין הדבר אומר כי אימוץ דיאטה במסגרתה צורכים שומן בצורה מוגבלת מאוד – ישפיע על בריאות הלב והסיכוי להתפתחות סוכרת ותופעות נוספות.

דיאטה דלת פחמימות

דיאטה דלת פחמימות – היתרונות

דיאטת אורניש מדגישה את החשיבות בשילוב דגנים מלאים בתפריט, המלצה מוכחת, מוכרת ושגורה בעולם התזונה הבריאה. עם זאת, כיום ניתן לראות דווקא מגמה של התפתחות לדיאטות דלות-פחמימות ועשירות בשומן, כסוג דיאטות שדווקא יועילו יותר לאיזון הסוכרת ויעזרו להורדה במשקל.

דיאטה דלת פחמימות הייתה גישה מקובלת עוד לפני שהחלו לטפל באינסולין, אך עם השנים התפתחו גישות אחרות בנוגע לתזונה המומלצת לסוכרתיים, וכעת ניתן לראות חזרה למגמה טיפולית זו. מאחר שסוכרת היא מחלה של חוסר סבילות לפחמימות, הפחתה בהן מהווה סוג של טיפול מובן מאליו, המסייע בהפחתת רמות הסוכר ובו בזמן תורם להפחתת הסיכון למחלות קרדיו-וסקולאריות (ע"פ מחקרים קצרי טווח).

מחקרים מהתקופה האחרונה מצביעים על דיאטה דלת-פחמימות, כעדיפה לסוכרתיים מסוג 1
ומסוג 2, ודיאטה זו אף הוצגה כקו ראשון של טיפול תזונתי. בקרב סוכרתיים מסוג 1 ניתן לשלבה עם הזרקות האינסולין, כאשר התוצאה של דיאטה כזו תהיה הפחתה במינוני האינסולין.

סוכרתיים מסוג 2 בדרך כלל סובלים מעודף משקל, ולכן יתרונות של דיאטה כזו עבורם מתייחסים לירידה במשקל ובסבירות גבוהה גם להפחתת מינוני התרופות או האינסולין.

דיאטה דלת פחמימות – החסרונות

סוכרתיים אשר מטופלים בתרופות או באינסולין, מומלץ שייוועצו עם הרופא המטפל לפני המעבר לדיאטה דלת פחמימות בשל העובדה שלדיאטה זו יש השפעה על הורדת רמת הסוכר, ומכאן שחיוני שהרופא יעקוב אחר מינוני התרופות / אינסולין ויתאים אותן לדיאטה.

מאמצי דיאטה דלת פחמימות נוהגים לאכול כמויות גדולות של שומן מהחי – בשרים שמנים, כמויות גדולות של ביצים, גבינות שמנות, חמאה, שמנת וכדומה. על פי מחקרים קצרי טווח שבדקו השפעת דיאטה זו על בדיקות הדם ובריאות הלב, לא נראתה השפעה שלילית על הבריאות. אולם, כיוון שדיאטות אלה הן טרנד מהשנים האחרונות, אין עדיין מחקרים ארוכי טווח אשר בדקו במשך שנים ארוכות כיצד משפיעה דיאטה זו על הכליות (בעקבות עומס החלבונים המאסיבי בתפריט) ומצב כלי הדם (בעקבות צריכת כמויות השומן הרווי הגדולות).

להערכתי, ניתן לבצע דיאטה דלת פחמימות מאוזנת אשר אינה כוללת צריכת כמויות גדולות של שומנים מהחי ומתמקדת במנות חלבון רזות כמו עוף, הודו, בקר רזה, גבינות המכילות אחוזי שומן בינוניים ולאו דווקא גבוהים. כמו כן, להתמקד בהגדלת כמויות של שומנים בלתי רווים מהצומח כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו, שקדים ואגוזים.

כותבת המאמר: עינת מזור בקר- דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X