fbpx
כושר, תזונה ובריאות

המכות של הקיץ – עקיצות וכוויות.

קיץ. שמש. ים. חול. כוויות. יתושים. זבובים. עקיצות. כן זה לא נשמע הכי אופטימי אבל הקיץ מביא איתו דברים פחות נעימים וחשוב שנדע איך להתמודד איתם. אז החל מכוויות שמש ועד עקיצת מדוזה – נסקור את המכות של הקיץ.

יום שלישי שמח לכולן! אחחחח הקיץ. אני באופן אישי פחות אוהבת קיץ אבל אי אפשר להכחיש שבקיץ יש הרבה התרחשויות. מבצעים מיוחדים, מוצרים חדשים, לוקים מרעננים, בריכות, ים, אבטיח, מלון ועוד ועוד ועוד…חוץ משלל הדברים הטובים והכיפיים שיש, העונה הזו מביאה איתה (תמיד) גם דברים פחות נעימים. חשוב שנכיר את המכות של הקיץ, את "סיפורי הסבתא" ואת דרכי ההתמודדות. שימו לב: הכתוב במאמר אינו משמש כהמלצה רפואית ואין לראות בתוכן כמאמר רפואי. על כל התופעות רצוי ואף מומלץ להתייעץ עם רופא משפחה ו\או רופא עור.

 

  • כוויות שמש

זוכרות שלפני כמה שנים טובות ראינו את מאור (החתיך) כהן שר לנו "חכם בשמש"? אמר משהו על כובע, קרם הגנה, מים…אמר וצדק. כשיוצאים לשמש חשוב לנהוג בחכמה. לשהות בצל כמה שאפשר, למרוח קרם הגנה ולהשתדל לחבוש כובע, רחב שוליים אם אפשר. ובכל זאת, יצאתן חשופות לשמש וחזרתן הבייתה כשהאף שלכן, הכתפיים והמחשוף שורפים קצת ואדומים יותר מבדר"כ. מזל-טוב נשרפתן בשמש. אז איך מטפלים?

הטיפול בכוויות שמש מומלץ בעיקר על מנת להפחית את הופעת הסימפטומים, להקל על רגישות העור ולהחיש את תהליך ההחלמה. יש לציין שגם ללא טיפול, כוויות השמש ייעלמו תוך מספר ימים, אך מומלץ כמובן לטפל בהן על מנת למנוע סבל מיותר. כוויות שמש הן בעצם כוויות מדרגה 1 לכל דבר, ולכן ההתייחסות אליהן היא בהתאם. לכן, השלב הראשון בטיפול הוא קירור האזור – במקרים אלה מומלץ על מקלחת קרה או קירור באמצעות מגבת רטובה. בימים שלאחר הופעת כוויות השמש, מומלץ למרות על האזורים הפגועים בעור קרמים שיתנו לעור את הלחות הנדרשת לו להתחדשות ויקלו במעט על תחושת הכאב. על איזה קרמים מדובר? המוכרים ביותר הם אלוורה, קרם לחות וקרם AFTER SUN.

חושבים שהיא נשרפה? כוויה דרגה 1.

מה אסור לעשות?

  1. לא לנסות לקרר את העור בעזרת הנחה ישירה של קרח על האזור הפגוע. כמו שיש כוויות חום יש כוויות קור. העור רגיש מאוד אחרי כווית שמש והנחה של קרח תגביר את הסיכויים לפגיעה חמורה יותר.
  2. לא משנה מה סבתא\אמא אמרה לכן – לא למרוח על העור לבן\יוגורט\גבינת 5%\קוטג' וכד'. כווית שמש גורמת לעור לאבד מהלחות שלנו ואם נמרח עליו גבינות כאלה ואחרות, העור "ישתה" את הלחות מתוך הגבינות במהירות שיא ויותיר "שאריות" גבינה יבשה על העור. לקלף את זה מהעור זה כאבי תופת ומאוד מסוכן כי אנחנו יכולות בטעות לקלף חלק מהעור ביחד עם הגבינה.
  3. לא לחזור לשמש כשיש כוויות…פשוט לא. תבינו לבד למה.

 

  • כוויות שמש מדרגה 2 והלאה

איך מזהים שזו דרגה 2? יופיעו שלפוחיות על העור וזה יכאב הרבה יותר מכוויה רגילה. הדבר הראשון שצריך לעשות זה להתייעץ עם רופא. רצוי שהרופא יראה את דרגת החומרה כי אז הוא יוכל לקבוע את סוג הטיפול. בדר"כ הטיפול הוא מריחה של משחות אנטי-דלקתיות אך יש מקרים חמורים מדי ומריחה של המשחה לא תועיל ואף תזיק עוד יותר לעור. בנוסף, יש כל מיני משחות נגד כוויות דרגה 2 שמוכרים בסופר פארם ובערכות עזרה ראשונה ביתיות. רצוי לקרוא את הוראות השימוש לפני ולראות שכתוב על השפורפרת\קופסא שאכן המוצר מיועד לשימוש הזה. הכי חשוב – כשמופיעות שלפוחיות, חשוב לנהוג בהן בעדינות ולחבוש את האזור הפגוע בכדי למנוע "פיצוץ" של השלפוחיות.

מה אסור לעשות?

לא לפוצץ את השלפוחיות. הגוף שלנו יודע הכי טוב איך לרפא את עצמו. יש סיבה למה השלפוחיות נוצרות ולמה הן מכילות נוזלים. ניקוז של הנוזלים יגרום לחשיפה של האזור הפגוע לבקטריות ולגרום לזיהומים קשים. וכמובן אותו הדבר כמו בסעיפים הקודמים.

למידע רפואי ומפורט יותר בנושא כוויות שמש – ניתן להיכנס לקישור הבא.

 

  • עקיצת מדוזה

סתם לידע הכללי בעולם ידועים למעלה ממאתיים מיני מדוזות שחלקן ארסיות ביותר. מגע עם המדוזות הנפוצות בחופי ישראל גורם לצריבה ולכאב, אך פגיעתן אינה מסוכנת. אבל זה לא אומר שיש להקל ראש בנושא. הן מגיעות בנחילי ענק לחופים שלנו כל שנה. לפעמים, הנחיל כל-כך גדול שכבר בכניסה למים אנחנו מקבלים תחושת "שרפה" בעור, בגלל הארס שלהן שמורגש במים. ראוי לציין שהמדוזה צורבת גם לאחר שנפלטה לחוף אז אם ראיתם גוש ג'לי דוחה על החוף אל תתפתו לשחק איתו. במידה וישנה פגיעה בעיניים, פגיעה בחלקים נרחבים בגוף ופגיעה שגורמת להיצרות קנה הנשימה יש לגשת מיד לרופא ואף להזמין ניידת טיפול במקרה הצורך,כמובן.

שקטה ומכאיבה. מדוזה.

אז איך מטפלים? הרחיקו מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק, שטפו מיד את מקום הצריבה עם מי ים או עם חומץ (ניתן לקבל חומץ בתחנת עזרה ראשונה בחוף או בסוכת המציל). החומצה החלשה שבחומץ מסייעת לנטרל את ארס המדוזה. אם ארעה פגיעה בעיניים יש לשטוף במי ים, אך לא בחומץ, כדי להרחיק את רירית המדוזה מהעין. לאחר מכן יש לשטוף את העין במים מתוקים כדי להפטר משיירי המלח. הניחו רטייה קרה על העין שנפגעה, כשהיא עצומה. הימנעו משפשוף העין הפגועה. וכמובן מיד לגשת לטיפול רפואי. כדי להקל על תחושת העקצוץ והכאב קררו את האזור הפגוע עם קרח (עטוף במגבת) או מרחו תכשירים להקלה על גירויי עור דוגמת תרחיץ קאלאמין, ג'ל אלוה וורה או תכשירים נגד עקיצות וגירויים (אינם דורשים מרשם רופא).

מה לא לעשות?

  1. לא לשפשף אף אזור פגוע. השפשוף והגירוד גורם לפיזור מהיר ורחב יותר של הארס.
  2. לא לשטוף את האזור הפגוע במים מתוקים כי הם מגבירים את שחרור הארס מתאי הארס של המדוזה.
  3. לא לנסות לחטא את המקום עם אלכוהול. אלכוהול גורם להתרחבות מיידית של כלי הדם ולפתיחה של נקבוביות העור, מה שיגרום לספיגה והתפשטות מהירה של הארס בגוף.
  4. לא להניח קרח ישיר על העור אך ניתן להניח קרח עטוף במגבת.

למידע רפואי ומפורט יותר בנושא עקיצת מדוזות – ניתן להיכנס לקישור הבא.

 

  • עקיצת יתוש הנמר האסייתי

למה דווקא הנמר האסייתי ולא עקיצת יתוש בכללי? כי הנמס האסייתי, או בשמו הרשמי "אדס מפוספס", הוא יתוש שעוקץ בעיקר בשעות היום. העקיצה שלו כואבת יותר (בניגוד לעקיצת יתוש רגילה שברגע העקיצה אנו כלל לא מרגישים), מתנפחת יותר ולוקח לה הרבה יותר זמן לעבור, עניין של כמה ימים והיא גם תחזור לגרד לנו כמה וכמה פעמים עד שתעבור.

חדש דנדש ולא ידידותי בכלל. הנמר האסייתי.

בנוסף, הסכנה העיקרית ביתוש זה היא יכולתו להעביר למעלה מ-20 מחלות. סתם לידע הכללי, היתוש האסייתי התגלה בארץ בשנת 2002 וככל הנראה, הגיע לכאן בטעות. מכיוון שהיתוש עדיין "חדש" – עוד לא מצאו חיסון שימנע תגובות אלרגיות. לשמחתינו הרבה – התכשירים למניעת עקיצות יתוש עובדים גם עליו ולכן רצוי להתמרח ב"סנו-די". אז כמובן שהתרופה הטובה ביותר נגד עקיצת יתוש היא מניעתה. ובכל זאת, במידה ונעקצתם שימו לב. במידה ולאחר העקיצה התחלתם להעלות חום, גשו מיד לטיפול רפואי. במידה ורק נעקצתם בלי "תופעות לוואי" ניתן להתגבר על הגירוד בשיטות הבאות:

  1. הספגת צמר גפן בחומץ תפוחים ולטפוח בעדינות על העקיצות.
  2. הנחת "קומפרס" קר על העקיצות – בכדי לאלחש את המקום.
  3. למרוח מעט דבש (כן, דבש) על העקיצות.
  4. למרוח ג'ל אלוורה טבעי ואיכותי (הוא יהיה שקוף ולא ירוק).
  5. וכמובן למרוח משחות ייעודיות לעקיצות שניתן להשיג בכל בית מרקחת, ללא מרשם רופא, המכילות כמות קטנה של אנטיהיסטמין.

מה לא לעשות?

  1. לא להתפתות לגרד את העקיצה. זה גורם לפיזור של הארס.
  2. לא לנסות לדקור את העקיצה עם מחטים. למה לנקב את העור?!
  3. לא להניח "קומפרס" חם. זה מגביר את זרימת הדם למקום וגורם להתפשטות הארס.

 

למידע נוסף בנושא יתוש הנמר האסייתי – ניתן להיכנס לקישור הבא.

  • עקיצת זבוב החול

זבוב החול הוא בעצם יתוש קטן. למה הוא נקרא זבוב? האמת, כשבדקתי לא קיבלתי תשובה וודאית. למה הוא מהווה מטרד? כמו כל היתושים, גם הוא עוקץ ומוצץ דם אך הסכנה הכי גדולה עימו זו הסכנה שבהעברת טפיל הלשימניה שיכול לגרום להתפרצות של מחלת שושנת יריחו. זבובת החול פעילה בעיקר בשעות אחר הצהריים, הערב והלילה ורצוי להתגונן מהעקיצה ע"י התמרחות בתכשירים נגד עקיצות ובלבישת בגדים ארוכים.

זבובת החול. קטנה, שעירה ומסוכנת.

במידה וחס וחלילה, נעקצתם ואתם חוששים שהועבר אליכם טפיל הלשימניה, כך תדעו אם לדאוג או לא: אם קיים נגע עור שאינו נרפא, והוא הופיע לאחר שהיה באחד האזורים שנעקצו, יש להגיע לבדיקה אצל רופא עור.

איך מזהים שמדובר בעקיצה של זבובת החול ולא של יתוש רגיל? לאחר העקיצה מופיע נגע עורי שנראה בהתחלה כמו עקיצה רגילה של חרק, אך הנגע גדל באופן הדרגתי, ולבסוף מופיע גוש בקוטר של עד כמה סנטימטרים. זה לא כואב בדרך כלל, אבל במקרים שבהם לא ניתן טיפול מתאים, עלולים להופיע מעין "חורים" קטנים (כיב) באזורים הפגועים וזה עלול לכואב. אם זיהיתם את אחד מהתסמינים גשו מיד לרופא.  

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות ההידבקויות בטפיל הלשימניה ולכן אין להקל ראש בנושא. לנושא הזה אין כל-כך תרופות סבתא או איסורים, כיוון שברגע שהמחלה זוהתה, זמן ההחלמה ממנה ארוך מאוד (חצי שנה עד שנתיים) והטיפול במחלה נעשה אך ורק בליווי רופא. אז תזכרו שעדיף פשוט להימנע מחשיפה לעקיצות.

למידע רפואי נוסף בנושא שושנת יריחו – ניתן להיכנס לקישור הבא.

 

 

זהו יקירותיי, אלו הן המכות העיקריות של הקיץ. תזכרו שחשוב להיות לא רק "חכם בשמש" אלא גם "חכם בטבע". כשאתם יוצאים לטייל. לנעול נעליים סגורות, לא להפוך אבנים גדולות, לא לסטות מהשבילים המסומנים לוודא שיש לכם מספיק מים ואפילו רצוי לקחת איתכם בתיק איזה ערכת עזרה ראשונה קטנה.

שיהיה לכולנו המשך קיץ מהמם, רגוע וקריר ובעיקר המשך שבוע נפלא!

אני.

 

 

 

Show More

ירדן שני

27. סטודנטית. שמנמנה פלוס (במגמת ירידה). בצעד נועז החלטתי לשתף בתהליך של שינוי אורח חיים. כותבת...כי מזמן לא כתבו כאן על משהו בריא.
Back to top button
X