fbpx
הורות וילדים

התפתחות הראיה אצל תינוקות וילדים

תהליך הראייה מתפתח מימיו הראשונים של התינוק לאחר לידתו ומגיע לבשלות לפני גיל עשר. בשנים אלו חשוב לעבור בדיקת ראייה בייחוד בגילאים חצי שנה, שלוש ושש (אצל רופא עיניים ואופטומטריסט בהתאם) כי טיפול מוקדם בליקויי ראייה מגדיל את הסיכוי להטיב עם התפתחות תקינה של העיניים ולמנוע מהעין להישאר "עצלה".

חשיבות חוש הראיה

פאר אדלוביץ
פאר אדלוביץ

פאר אדלוביץ, אופטומטריסט מומחה מטעם משרד הבריאות B.Sc , מוסיף תחום חדש לתודעה: חוש הראייה חיוני להתפתחות תקינה של הילד הן מבחינה גופנית ותנועתית והן מבחינה רגשית ונפשית. קשר עין-יד, יכולת קוגנטיבית, תקשורת עם הזולת (בני משפחה) ומיומנויות חברתיות הן חלק מתחומים המושפעים מאיכות הראייה. 80% מהלמידה מתבצע באמצעות תפיסה חזותית (דרך העיניים), כלומר העיניים הן אמצעי התקשורת המרכזי שלנו ולכן, ככל שכושר הראייה טוב יותר הילד קולט את סביבתו בקלות יתר. הכרת הסביבה מקנה לילד הרגשת ביטחון וכך הילד מפתח דפוסי התנהגות ומעצב את אישיותו בהתאם.

ליקויי ראייה

מחקר חדש מגלה פערים בהתפתחות בין ילדים מאותה שכבת גיל בגלל הבדלי ראייה. ילדים בעלי ליקויי ראייה אשר לא הרכיבו משקפיים פיתחו קשיים ביכולת הקוגנטיבית וקשיים בפעילות ויזואלית מוטורית הדורשת מוטוריקה עדינה, למשל: ציור, כתיבה.

מצבים אלו פגעו בהרגשת בטחון עצמי, בעיות קשב וריכוז, ביישנות, פחד וריחוק מהסביבה. כשהילד אינו רואה טוב כל מטלה המצריכה ראייה תקינה כמו קריאה, הופכת להיות קשה מאוד עבורו ומלווה בהצלחה חלקית אם בכלל, בעקבות כך הילד נרתע מלבצע שוב את המטלה והוא מפגין חוסר סבלנות, מה שעלול להתפרש בטעות כבעיית קשב וריכוז או דיסלקציה.
לאחר מספר שבועות בהם אותם ילדים הרכיבו משקפי ראייה, חל שיפור משמעותי בפעילות ויזואלית- מוטורית כמו גם ביצירת קשרים חברתיים. הם הגיעו לרמה זהה בהתפתחות בהשוואה לילדים ללא ליקוי ראייה.

אדלוביץ מוסיף: הקושי בעניין מתבטא בחוסר מודעות של הילד לזהות ולהגיד שהוא לא רואה טוב ולכן האחריות לזיהוי ליקוי ראייה אצל הילד היא על ההורה, הגננת והמורה. בנוסף לבדיקת ראייה שגרתית שהילד צריך לעבור, יש מספר סימנים שעלולים להעיד על בעיית ראייה וחשוב להיבדק: פזילה, צניחת עפעף, מצמוץ ושפשוף בתדירות גבוהה, הטיית ראש בזווית מסוימת, התקרבות לטלויזיה, מחשב או לוח בכיתה.

ברגע שהילד צריך להרכיב משקפיים ההתאמה נעשית בהתאם לגודל הפנים שלו ובהתאם למרשם העדשות. המסגרת צריכה להגיע עד גובה הגבות כדי שהילד יתבונן דרך המשקפיים ואפון (החלק שמונח על האף) שעשוי סיליקון אורטופדי המעניק נוחות ויציבות. בגילאים צעירים ניתן לקבל את המוטות עם קפיץ גמיש מאחורי האוזן ששומר על יציבות המשקפיים ומבחינה בטיחותית משתמשים בעדשות פלסטיק שלא נשברות.
אדלוביץ ממשיך ומספר לנו כי – "אצלנו באופטיקה ילדים מרכיבים משקפיים בהנאה מרובה הודות למבחר רחב של דגמים וצבעים. יש דמויות מצוירות שמקשטות את המסגרות, וילדים שרוצים משקפיים "כמו של גדולים" גם יכולים למצוא את מבוקשם. חשוב מאוד ליידע את המורה והגננת שהילד צריך להרכיב משקפיים. בגילאי גן מומלץ לחזק את החוויה ולעודד את הילד בעזרת "מסיבת משקפיים" : בלונים, עוגה וציורים של משקפיים."

אופטיקה אדלוביץ, קרן היסוד 75 קרית ביאליק | פייסבוק

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X