fbpx
כושר, תזונה ובריאות

חוגגים ל"ג בעומר בריא יותר !

ל"ג בעומר ממש מעבר לפינה ואתו המוני הילדים והמשפחות שיחגגו סביב המדורות עם מרשמלו, תפוחי אדמה מפויחים, ושוב עם מאכלי ה"על האש" הפופולאריים. הפעם, ישנם ניחוחות חדשים (לא של הבשר), אלא של מודעות ובשורות בריאותיות.. ולמה אני מתכוונת?

לאחרונה, פורסם ע"י ארגון הבריאות העולמי כי צריכה של בשר מעובד קשורה ביחס ישר עם עלייה בשכיחות סרטן וסרטן המעי הגס בפרט. הדבר הביא למהפכה בקרב חובבי הבשר, ואין ספק כי הגישה הצרכנית השתנתה. יש לציין שעובדה זו הייתה ידועה לארגון הבריאות, אך נאספו מספיק ראיות המצביעות על הקשר הנ"ל שהביא לפרסומן לציבור הרחב.

כדי לעשות סדר בדברים להלן הגדרת ארגון הבריאות למה הוא בשר מעובד: המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, שימור, עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם, את המרקם גם לצורכי שימור לאורך זמן. דוגמאות לבשר מעובד: נקניקיות, נקניקים מעוף או מבקר ועוד.
המלצות לצריכה: לא יותר מ1-2 מנות לחודש של בשר מעובד ולא יותר מ-1-2 מנות בשבוע של בשר לא מעובד. כמובן שיש להיוועץ עם דיאטנית קלינית כאשר ישנן התוויות רפואיות כלשהן.

על-האש בריא? יש חיה כזו

כיצד אני ממליצה להתנהל בארוחת "על האש" כדי להפכה לבריאה יותר?

לפני הארוחה

  • לא להגיע מאוד רעבים לארוחת על האש. אכלו ארוחות קלות במהלך היום כמו כריכים/ סלטים על מנת להגיע לארוחה שבעים ורגועים ולמנוע נשנושים לא מסודרים עד הגשת הבשר מהגריל.
  • בעת שימוש בפחמים משתחררים חומרים קרצינוגניים (מעודדי סרטן), ולכן העדיפו לצלות בגריל גז או בתנור וכן הימנעו משימוש בחומרים מעודדי דליקה שנמצאו כמזיקים. כמו כן, ממליצה תחילה לצלות את הבשר בתנור ורק את השלב האחרון של הצלייה להמשיך על המנגל.
  • העדיפו להכין בעצמיכם את הקציצות ואת התיבול על פני קנייה של בשר וקציצות מוכנות לצלייה- בכך שלטו אתם על הטעם והחומרים המוספים.
  • הכינו בהכנה ביתית סלטי חומוס וטחינה. הכנה ביתית תמנע חשיפה לחומרים מוספים לא בריאים. העדיפו טחינה גולמית משומשום מלא והוסיפו לה מעט מים, לימון, תבלינים ועשבי תיבול כמו פטרוזיליה.

במהלך הארוחה

  • העדיפו נתחים רזים כמו סינטה או פילה על פני אנטריקוט או צלעות. חלקים אלה מכילים פחות שומן רווי ואחוזי שומן נמוכים יותר.
    הגישו סלטי ירקות טריים לשולחן ומלאו לפחות מחצית מהצלחת בירקות- אלו יתרמו לתחושת השובע, יספקו וויטמינים ומינרלים ויסייעו לשלוט בכמויות ובנפח הארוחה.
  • שתייה – העדיפו מים או סודה וצמצמו צריכת שתייה מתוקה ואלכוהול. קנקנים קרים וזמינים עם פלחי לימון ונענע יסייעו בהגברת שתיית המים.
  • פיתות – הגדירו מראש כמויות: עד פיתה לארוחה למשל, והשתדלו ליהנות יותר מהבשר ומהסלטים.

לקראת סיום הארוחה

  • אכלו עד לתחושת שובע נעימה. הפסיקו לאכול כאשר אתם מרגישים רגועים ושבעים. אמרו לעצמיכם: אכלתי ואני מרגיש שבע ואיני צריך להמשיך לאכול – האמירה תייצר מודעות ותסייע בפיתוי המשך האכילה.
Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X