fbpx
בית והום סטיילנג

כיצד לשמור על הרהיטים נקיים בחופש הגדול

החופש הגדול בפתח, ועבור הזאטוטים זוהי גם "שעת הכושר" לתת דרור ליצר הטבעי לגעת, לחוש, להשתולל…וכן, גם ללכלך ולטנף כל חלקה טובה בבית !!! לכן, לפני שנכנסים ל"כוננות ספיגה" (של כתמים שלא יורדים מריפוד הסלון הדנדש, למשל..), כדאי לדעת איך להיערך, ולאפשר למרחב הבייתי המבהיק שלנו לשרוד את חום יולי-אוגוסט בשפיות יחסית.  לצורך כך, גייסנו את מומחי חברת "א.א אלופי הניקיון", שיעניקו שלל טיפים לניקוי יסודי של ספות, בדים, וילונות, שטיחים, כיסאות וכיו"ב, וירגיעו קצת את הלחץ ! במקביל, בעבור אלו שבעבורם תקופת הקיץ היא זמן להתחדשות ורכישת ריהוט חדש, יספרו מה כדאי ונכון לבחור מבחינה פרקטית, אילו בדים להעדיף, ממה כדאי להימנע בבית המכיל שוכני קבע קטנטנים או חיות מחמד וכיו"ב.

עשה ואל תעשה: כך תישמרו על הריהוט לשנים ארוכות

אלכס בנימינוב, מנכ"ל חברת "א.א. אלופי הניקיון", המתמחה בניקוי ספות מקצועי, מעניק שלל עצות מניסיונו העשיר למי שחפץ לשמר את מראה הריהוט לאורך זמן. לדבריו, "הבשורה הטובה היא, שניתן למצוא פתרון לכתמים הקשים ביותר, כגון: דם, יין אדום, דיו, או קפה, כך שגם כשנראה ש"הכל אבוד", אין זהו המצב. הסוד טמון בשידוך נכון בין חומר הניקוי המקצועי לבין סוג הבד, כאשר חומר ניקוי אפקטיבי יהיה כזה שגם מסיר את הכתם, אך מנגד אינו פוגם בבד עצמו ולא מסב לו נזק בלתי הפיך. מנעד סוגי הבדים רחב מאוד, וכולל, בין השאר, עור, עור בופאלו ("דמויי עור"), אלקנטרה, מיקרופייבר, כותנה, קנבס, פישתן, פוליאסטר, ועוד. מקצתם בדים סינטטיים, ואחרים טבעיים. כמו בדברים רבים אחרים בחיים, גם בניקוי בדים וריהוט, הכל מתחיל ונגמר בידע ! ניסיון לנקות כתמים ללא הידע המתאים, רק ירחיב את שולי הכתם וייצר אפקט הפוך מהמצופה.

אלכס מספר על הטעויות הנפוצות המוכרות לכולנו מניקוי בדים כושל: "הדבר הראשון שאנשים עושים ברגע שנוצר להם כתם על הספה: הם מנגבים את הכתם עם מגבון לח שנמצא בכל בית. הבעיה היא שמרבית האנשים אינם מודעים לעובדה כי במגבון לח נמצאים חומרים שומניים שמכתימים גם הם את הספות ! כלומר, כאשר מנסים לנגב את הכתם עם מגבון, אז במקום לנקות אותו אנו רק מורחים אותו לצדדים ולמעשה מגדילים אותו. הפתרון הטוב ביותר הוא כאשר נשפך משהוא לקחת בד כותנה יבש או נייר סופג ובנגיעות קטנות על הכתם לנסות לספוג כמה שיותר מהנוזל שנשפך- כך הכתם יהיה ממש קטן וזניח, או שיעלם קליל.

שנית, אנשים מנסים לנקות את הכתם עם חומרים לא מקצועיים מהסופר, כאשר הכתם יבש כבר והפך להיות מכוער אנשים מנסים לנקות אותו עם חומר נוזלי, אך זו טעות, הם לא מבינים שהחומר מחדיר עוד יותר עמוק את הלכלוך ומתפשט לרוחב וכך נוצר כתם גדול יותר ,אז הימנעו מלשפוך חומרים נוזליים על הספות".

טעות שכיחה נוספת עליה מסביר אלכס, היא ניסיון עיקש לנקות את הכתם עם ספוג הפלא או סקוצ' בתוספת מים עם חומר ניקוי כלשהו. בהקשר זה, לדבריו, יש לזכור כי הבד הוא עדין מאוד ויש להימנע מלקרצף אותו. פעולת הקרצוף מחלישה את הבד והבד הופך להיות דהוי, כאשר למעשה הסקוצ' גורם לקרעים. במידת הצורך, אם צריך לקרצף את הבד, אזי על פעולה זו להתבצע רק עם מברשת עדינה שמיועדת במיוחד לבדים.

עוד מוסיף אלכס, כי הטעות הנפוצה ביותר של אנשים היא שהם לא שואבים את הספות בעזרת שואב אבק. בהקשר זה, כאשר יש יותר מידי אבק בספות, הכתמים הופכים להיות כהים ובולטים יותר ואפילו טיפת מים תשאיר כתם על הספות. לכן מומלץ אחת לשבוע /שבועיים לשאוב את הספות או לחבוט בהם על מנת להוציא את האבק שחדר פנימה.

אל "מצעד הטעויות בניקוי ספות" מצטרפת גם הנטייה של אנשים המחזיקים בריהוט עור לשמן את ספות העור בעזרת מיני תכשירים ייעודיים, כאשר לא תמיד התכשירים האלו מתאימים לסוג העור, ואז הספות הופכות להיות שומניות ומשחירות מהחומר. לכן, לא מומלץ למרוח חומר שימון ללא יעוץ מקצועי מקדים. במידה ובכל זאת מחליטים על שימון העור, יש להקפיד לנגב את הספות היטב לפני השימון עם סמרטוט ומים, על מנת להסיר כמה שיותר לכלוך ואבק שהצטברו על הספות ורק לאחר מכן למרוח את חומר השימון המתאים. יש לזכור כי החומרים נועדו לשמן את העור ולא לנקות אותו.

ואם כל הטיפים הללו לא הועילו, והנזק כבר נגרם?
אלכס מציע לא להרים ידיים ולא לרוץ להחליף את הסלון היקר לליבנו או לכיסינו. "ב-99% מהמקרים, לאנשי מקצוע בתחום ניקיון הבדים יש את הכלים להציל גם ספות שנראות על פניו כחסרות סיכוי ובמצב בלתי-הפיך. לאנשי מקצוע יש תכשירים ייעודיים, המותאמים ככפפה ליד לאופי הבד ותכונותיו הספציפיות, כמו גם מכשירים, עזרים וכמובן ניסיון של שנים. במחיר של מאות שקלים ניתן להציל סלון שעלותו אלפי או אפילו עשרות אלפי שקלים, ולקבל כערך מוסף ריהוט מחוטא מריחות לא נעימים, נקי מקרדית אבק הבית, רענן וריחני, מבהיק וחדיש.  אני עובד בשיטת " הזרקה ויניקה", תוך כדי התאמת חומר הניקוי לסוג הבד. כמובן, לפני תחילת כל עבודה, נבדק סוג הבד, לאחר מכן מתאימים לו את סוג החומר כדי למנוע פגיעה נזק במרקם או בצבע. הניקוי מתבצע בעזרת מכשור מיוחד לניקוי ריפודים עם לחץ של קיטור, כאשר בעזרת המכשיר מזריקים חומר עם מים לתוך הריפוד על מנת שהחומר ימיס את השומן והלכלוך שהצטברו על הספות. לאחר מכן, במידת הצורך, משפשפים עם מברשת עדינה לריפוד בכדי לרכך את הכתמים הקשים, ואז מתחילים את הניקוי בהזרקה ויניקה על הריפוד על מנת להביא את הבד למצב חדש ונקי ללא כתמים".

לקנות או לא לקנות ?

בעבור מי שרואה את החופש הגדול כ"שעת כושר" למסע רכישות והתחדשות בתחום עיצוב הבית, ממליץ אלכס כיצד לבחור בד לסלון שלא יראה טוב רק באולם התצוגה הסטרילי, אלא גם יעמוד בגבורה ולאורך זמן בשחיקה הטבעית של חיי המשפחה הדינאמיים.

בדי מיקרופייבר

בדי ריפוד אלה אינם עשויים אריגת שתי וערב, אלא בטכנולוגיית כבישה. יש להם מראה ותחושה של בד קטיפתי או עור הפוך, והם 100 אחוז סינתטיים. בדים אלו יפים מאוד,  קלים לתחזוקה ולניקוי, ובעלי תחושה קטיפתית מפנקת, אוורירית ונושמת למרות היותם סינטטיים. הם מאוד עמידים לאורך שנים, ולכן מהווים אופציה בהחלט טובה לבית עם ילדים. יש לזכור, עם זאת, כי בדים אלו אינם זולים כלל, ומחירם כמו בדים טבעיים ולפעמים אפילו יותר. כמו כן הם מגיעים בדרך כלל בצבע אחיד ובמספר מצומצם של טקסטורות עיקריות – קורדרוי, דמוי עור ודמוי זמש. בגלל צבעם האחיד, כתמים שומניים יבלטו עליהם מאוד. זאת ועוד, האזורים שנמצאים בשימוש רב משנים את צבעם, ומהווים ניגוד לצבע של שאר הסלון. .

ריפוד עור

ריפוד מעור עשוי ברוב המקרים משכבות העור העבות והחיצוניות של הבקר. הוא עובר עיבוד מינימליסטי בלבד, ומגיע עם השפשופים המקוריים של עור בעל החיים. ריפוד העור מגיע בקשת צבעים מצומצמת, אך הוא בעל מגע יוקרתי מאוד, ועמידות גבוהה. מחיר סלון עור יקר מאוד, בתלות כמובן במותג הנבחר. יש לזכור כי העור רגיש לשמש ישירה שעלולה לייבש ולבקע אותו, ולא עמיד בפני נוזלים וכתמים שייספגו בו. סלון עור שכזה דורש תחזוקה שוטפת והזנה בלחות, ממש כמו עור הפנים שלנו.

ריפוד דמוי עור

בשנים האחרונות ריפוד דמוי עור לא עשוי פלסטיק בלבד. חלק מבדי הריפוד דמויי העור מכילים כעשרה אחוז עור אמיתי. חומר זה מצטיין בעמידות גבוהה לשמש, מים וכתמים, ולכן מומלץ בבית עם ילדים או חיות מחמד. הוא קל לניקוי במגבון לח, ולא דורש תחזוקה כלל. מעבר לכך שניתן להשיגו במנעד רחב  של צבעים וטקסטורות, חשוב לדעת גם שלאורך זמן, הוא עמיד יותר מרהיטי עור זולים. מחירו זול בהשוואה לרהיטי עור, אך הוא מעניק תחושה מעט מלאכותית שאינה משתלבת במראה טבעי או כפרי.

בדים טבעיים: כותנה או פישתן

המדובר בבדים איכותיים, רכים ומלטפים, המקנים מראה רך ותחושה טבעית, זורמת, חמימה ומזמינה לחלל המשפחתי. הם נושמים וסופגים זיעה, ובמידה ומדובר ברפדות מקצועית של מותג ריהוט טוב- גם עמידים לאורך זמן. עם זאת, חשוב להבין כי בדים טבעיים אלו הם קשים ביותר לתחזוקה, במיוחד אם הם בהירים. כל כתם ייספג בהם, ואם הרהיט בהיר, סתם אבק יפוך אותו לשחור. ובעוד שכתמי האבק ניתן יהיה להסיר בכביסה, הרי שכתמים שומניים יספגו בתוך הבד והם כמעט בלתי ניתנים להסרה. ככל שיש יותר פשתן בהרכב הבד, הריפוד נוטה להתקמט מהר יותר.

בדים סינתטיים

הכוונה למיקס של בדים- בדרך כלל בדים על בסיס פוליאסטר, עם ויסקוזה, אקרילן ועוד. טכנולוגיות חדשות מאפשרות לבדים הסינתטיים להרגיש ולהיראות יותר ויותר כמו בדים טבעיים ונעימים. מחירם זול, הם פרקטיים וקלים לניקוי, כאשר רוב הלכלוך יירד בכיבוס בסיסי. אולם גם כאן, יש להקפיד על אופי הניקוי והשימוש בחומרים, על מנת שלא לפגום בבד ובצבעו !

נקוי ספות עור

ניקוי כסאות

ניקוי ספות עור

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X