fbpx
הריון ולידה

מה קורה כשאת יולדת אבל לא מספיקה להגיע לבית חולים?

ביום חמישי האחרון הגיעה נ.ס. בשנות העשרים לחייה לבדיקה במרפאת כללית מחוז מרכז הנמצאת בקניותר נס ציונה. בעודה בשירותים החלה תהליך לידה של תינוקה הראשון ומיד הוזעקה לשירותים ד"ר שרה קרופסקי, רופאת עיניים למעלה מ-20 שנה במרפאת כללית מחוז מרכז בקניותר, נס ציונה. לאחר תהליך לידה לא שגרתי בהחלט נולד תינוק בריא במשקל 3.5 ק"ג שהועבר להמשך טיפול רפואי בחדר הלידה בבית החולים קפלן בליווי צמוד של אמו וצוות מד"א.

תינוקייה קפלן
התינוק המתוק שנולד ואחות התינוקייה בקפלן

היולדת הטרייה סיפרה כי לא הרגישה טוב והלכה לבדיקה במרפאה בקניון והחלה להרגיש לחצים בבטן בשירותים. "צעקתי לאחותי שכואב לי והיא החלה לרוץ לעזרה, ואז ראיתי רופאה שרצה אליי ונכנסה לתוך תא השירותים והתחילה לטפל בי. היא אמרה לי 'אני רופאה, הכל יהיה בסדר', נרגעתי. אחרי כמה דקות של לחיצות ונשימות בהדרכה מדויקת של הרופאה התינוק היה בחוץ, והיא ביקשה להניח אותו עליי", היא מתארת. "אחר כך הבנתי שהיא רופאת עיניים במרפאת הכללית, והצטרפו אליה רופאה נוספת ועוד עובדת של הכללית. פינו אותי ואת התינוק הבכור שלי לחדר לידה בקפלן, ושם עשו תהליך חימום לתינוק ובדקו אותי. ברוך השם, הכל בסדר…".

רופאת העיניים ד"ר קרופסקי
רופאת העיניים ד"ר קרופסקי

ד"ר שרה קרופסקי, רופאת עיניים למעלה מ 20 שנה במרפאת כללית מחוז מרכז בקניון נס ציונה, אמרה בהתרגשות שזו הפעם הראשונה מאז שהיא רופאה שיילדה תינוק. "בדקתי חולה במרפאה והדלת נפתחה בסערה ואמרו שמישהי יולדת בשירותים. רצתי החוצה והבנתי שמדובר בלידה, רכנתי מאחוריה, הוצאתי את התינוק ואז השכבתי אותה על חלוק בד לבן והרמתי את התינוק", היא מתארת. "בדקתי שהוא נושם באופן סדיר וכשהשמיע צרחה הבנתי שהכול בסדר והשכבתי אותו עליה. עטפתי אותו ובדקתי שהיא מתקשרת איתי ומרגישה טוב. רופאה נוספת ומנהלת אדמיניסטרטיבית של המרפאה הגיעו לעזור וכל הזמן ניסינו להרגיע אותה והמתנו יחד לצוות מד"א כדי לחתוך את חבל הטבור ולהעבירה להמשך טיפול בקפלן. לפני כמה שנים ביצעתי החייאה במרפאת הכללית ועכשיו יילדתי בשירותים בתנאי שדה. אני מרגישה קרבית ביותר…", היא סיכמה.

גיא קרן, מנכ"ל עופר קניותר בנס ציונה, אמר שזו הפעם הראשונה שמתרחשת לידה בקניון מאז פתיחתו. "רציתי להודות בחום לרופאות של מרפאת הכללית על העזרה המהירה שהעניקו ליולדת. אנו שמחים שהכול הסתיים בטוב ונזמין את היולדת והתינוק לבקר בקניון".

צוות רפואי של חדר הלידה בקפלן, הכולל רופאה ו-2 מיילדות, המתין להגעתם של האם והתינוק. "בדקנו את התינוק וראינו שמצבו תקין. הוצאנו את השליה וטיפלנו בתינוק, כולל חימום, בדיקת חבל הטבור ושקילה. הטיפול באם כלל בדיקה של סימנים חיוניים ומעקב לחץ דם. לאחר מכן הבאנו את התינוק לאם להנקה, בין השאר על מנת שהרחם יתכווץ. עכשיו, לאחר מספר שעות האם והתינוקת מקסימות ובריאות לחלוטין", נאמר.

טיפים למה עושים אם הלידה מתחילה מחוץ לביה"ח?

הלידה החלה בבית, במונית או ב…קניון? להלן 10 טיפים ממיילדת מנוסה של 25 שנים, הגברת אביבית קרני צנחני, אחראית חדר לידה בבית החולים קפלן.

 

  1. לצלצל מיד לעזרה מקצועית למד"א , וגם לרופא או מיילדת אם גרים בסביבה
  2. לשכב על מיטה או מזרון אם הלידה מתחילה בבית, או על מושב הרכב שהנו מישור ישר ,כדי שהתינוק לא ייפול לרצפה וייחבל
  3. לנסות להרפות את הגוף ,לעצום עיניים לשאוף ולא ללחוץ ולהתרכז בנשימות איטיות ועמוקות. לא מומלץ לנשום נשימות מהירות
  4. כאשר ראש התינוק מתחיל לצאת לא להיבהל ולחכות עד שהראש יסתובב . לאחר  מכן הכתפיים ייצאו ולבסוף כל הגוף.
  5. מיד עם יציאת התינוק יש לנגב את התינוק היטב ,לכסותו בשמיכה ולשמור על חום גופו.
  6. אסור(!!!) לחתוך את חבל הטבור באופן לא סטרילי, אלא יש להמתין למד"א
  7. אם יש גזה סטרילית ניתן לקשור את החבל בין השליה לתינוק ולחכות למד"א
  8. אם השליה לא נפלטה יש להמתין לפליטתה באופן ספונטני.
  9. אם השליה נפלטה יש לבצע מסאג' לבטן בתנועות סיבוביות בלבד כדי לסייע בכווץ טוב של הרחם ולמנוע דימום
  10. יש להגיע לבית חולים קרוב  להמשך טיפול בתינוק וביולדת, כולל חימום, בדיקת חבל הטבור ושקילה
Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X