fbpx
כושר, תזונה ובריאות

מיתוסים על כאבי ראש

ישנן סיבות מגוונות לכאבי ראש, החל מלחץ ועומס בעבודה, דרך שרירים מכווצים, תופעות לוואי של תרופות שונות ועד לכאבים כתוצאה מדלקות ואפילו שתייה מרובה של קפה.
המאמר אינו תחליף לייעוץ עם רופא או רוקח.

הסיבות יכולות להיות שונות, אך בסופו של דבר המנגנון שעובד בגוף דומה לכולן. מערכות הגנה בגוף משחררות אנזימים (לדוגמא ציקלואוקסיגינן), שמשדרות לנו כאב כתוצאה מדלקת. משפחת האיבופרופן לדוגמא (אדוויל), מוגדרת כ"נוגדי דלקת שאינן סטרואידליות". הפעילות שלהן היא עיכוב השחרור של אותם אנזימים ועל-ידי כך, נמנע או מופחת הכאב.

בדרך כלל, כשהכאב לא מגיע ממחלה כרונית או תופעת לוואי של כדורים הנלקחים לאורך זמן, נטילת משכך כאבים תעזור להפיג את ההרגשה באופן מידי. על מנת לעשות סדר בבלגן, ניצן פרימור, רוקח ברשת נוה-פארמה, מנפץ מספר מיתוסים חשובים, בגללם אנשים נמנעים מלסייע לעצמם בהפחתת כאבי ראש.

  • כל כאב ראש זה מיגרנה – לא נכון 
    ישנם שני הבדלים עיקריים ביניהם, בעוד כאב ראש יופיע למשך מספר שעות מוגבל ובאזור ספציפי, מיגרנה נמשכת לאורך שעות רבות (לעיתים אף במשך 72 שעות) ויכולה להתפשט למספר נקודות במקביל.
  • אין דרך להקל על כאבי ראש כרוניים – לא נכון
    קודם כל, רצוי לעסוק בפעילויות מניעה. ישנן סיבות שונות, בהם אנחנו נתקלים במהלך היום יום, שיכולות להגדיל את הסיכוי לחוות כאבי ראש, כגון: חוסר שתייה, לחץ ועומס, רגישויות למזונות, מחסור בשינה. אם שינוי ההתנהגות לא עוזר, תמיד אפשר להיעזר במשכך כאבים דוגמת אדוויל.
  • תזונה לא משפיעה על הופעת כאבי ראש – לא נכון
    בראש הרשימה נראה קשר ישיר בין צריכת נוזלים לבין כאב ראש. צריכת נוזלים יכולה להיות באופן ישיר באמצעות שתייה, אך גם באמצעות מזונות רוויים בנוזלים – מרקים, ירקות ועוד. ככלל לתזונה יש קשר לבריאות הכללית והיא משפיעה על התפתחותן של מחלות בדרכי העיכול, לב, כלי דם, ועוד.
  • כאבי ראש הם רק היא בעיה המופיעה רק אצל מבוגרים. לילדים אין כאבי ראש – לא נכון
    בהמשך לסעיפים הקודמים, אם אין הקפדה על אורח חיים נכון, הכולל תזונה מאוזנת, כאבי הראש והתחלואים השונים לא יפסחו על אף אחד. מה שכן, עוצמת הכאב היא אינדיווידואלית וכל אחד יחווה אחרת.
  • תרופות לכאב ראש הן ממכרות – לא נכון
    רבים ממשככי הכאבים נמכרים ללא מרשם רופא וככאלו הן לא ממכרות. נכון שיש תרופות חזקות יותר לשיכוך כאבים, שצריכה שלהן תהיה בהגחה ובהמלצת רופא ולהן יכולה להיות השפעה ממכרת.
  • לא מספיק כדור אחד כדי להפיג כאב ראש – לא נכון
    הצריכה המומלצת היא לפי הוראות יצרן. כל תרופה והריכוז שלה. לרוב ריכוז החומרים הפעילים בכל טבליה מיועד לטיפול ממוקד בתופעה אליה הוא נדרש. מספר הכדורים הנדרשים בדרך כלל ייקבע לפי הימשכות הופעת הכאב ואופי הכאב.
  • לכאב ראש לוקח זמן רב לעבור לאחר נטילת כדור – לא נכון
    לכל סוג של משכך כאבים יש משך שונה של תחילת השפעה, התלוי בדרך כלל החומרים הפעילים שבו. בדרך כלל השפעה תתחיל להיות ניכרת לאחר כ- 20 דקות. ישנם חומרים פעילים כמו איבופרופן המצוי באדוויל, לו יש השפעה מהירה יותר.
  • כאב ראש היא אפיזודה פיזית בלבד ואין קשר למצב הנפשי – לא נכון
    גישות המדברות על קשר ישיר בין גוף ונפש רואות בגורמים הללו סיבות עיקריות לתחלואות רבות במיוחד בקצב החיים המתגבר של המאה ה- 21. הרפואה היום מתייחסת לקשר הזה ברצינות רבה. תרופות טבעיות לא ממכרות כדוגמת נרבן, יוכלו לסייע להרגעה ובהמשך להביא גם לירידה בעצימות ובשכיחות של כאבי הראש.
  • רפואה אלטרנטיבית אינה מסייעת להקל בכאבי ראש – לא נכון
    היום גם הרפואה המודרנית/המערבית רואה חשיבות רבה בטיפולי דיקור, עיסוי רפואי וכד', בהשפעה על כאבים ומניעתם, בין אם לטווח הארוך או הקצר.
  • משככי כאבים תורמים רק בטווח הקצר – לא נכון באופן חלקי
    משככי כאבים כשמם כן הם, הם נועדים לסייע להפיג כאב. אם אין רקע של מחלה כרונית וכרגע יש אפיזודה של כאב, הכדור יעזור להפיג את הכאב, בהנחה שהסיבה לכאב תיפטר מעצמה. במידה והכאב הוא חלק ממחלה כרונית, כמובן יש להגיע לפתרון הבעיה ומשכך הכאבים אכן יסייע בפתרון הסימפטום ולא יפתור את הבעיה עצמה.

הסיבות להופעת כאבי ראש הן מגוונות וכאשר אדם נתקף בכך באמצע יום, אם בפגישה עם לקוח או תוך כדי משחק עם הילדים, יש השפעה על איכות החיים והתפקוד. אנשים אינם ממהרים לצרוך כדורים ובצדק ובאמת רצוי לא לרוץ לקחת כדור על כל גירוד, עקצוץ או כאב שמופיע. אך ברגע שיש הפרעה לחיי היום יום התקינים, אין כל מניעה להיעזר במשכך כאבים.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X