fbpx
גבריםהורות וילדים

סדנה ייחודית של ליווי התפתחותי לתינוקות ו…אבות

אמהות, בואו נודה – אנחנו אוהבות להיות בשליטה, אנחנו אוהבות לדעת היכן הילדים שלנו נמצאים (במיוחד כשהם רק נולדו) ואנחנו בעיקר אוהבות לנצל את חופשת הלידה שלנו לכל מיני סדנאות שבהן נוכל ללמוד עוד דברים שיקלו עלינו כאמהות ובעיקר יעשו טוב לתינוקות הקטנים. אבל…מה קורה אם האבות רוצים להשתתף בחגיגת הסדנאות? כן כן, האבות. אני יודעת שזה נשמע לא סביר כי בטח יש אחוז מאוד גבוה של אבות שמרגישים לא בנוח עם סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות, אבל כשמדובר במפגש המיועד לאבות ולתינוקות – פתאום הסדנא הופכת להיות משהו מעניין, משהו שבו מכירים עוד אבות באותו מצב אך בעיקר לומדים להכיר את הבייבי שלהם יותר לעומק ולהבין מה הוא רוצה מהם 🙂

סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ולאבות של כללית

אתמול (09.02.2016) חל יום המשפחה או בשמו הקודם יום האם, אך כללית מחוז מרכז שמה במרכז גם את האבות והקימה סדנאות עיסוי וטיפול ייחודיות לאבות ותינוקות. בכל שישי בבוקר נפגשים קבוצת אבות ותינוקות לסדנת ליווי התפתחותי לתינוקות בבית הסדנאות של כללית מחוז מרכז ברחובות בהנחייתה של ענת אנגל – מדריכה להתפתחות תינוקות בכללית מחוז מרכז. האמהות? במהלך הסדנא הן יכולות לנוח קצת ולהיפגש עם חברות לכוס קפה.

דרך אגב, לפני שאתן ממשיכות לקרוא, אני לא יודעת אם יצא לכן לראות את הכתבה ששודרה השבוע ב"תוכנית חסכון" בערוץ 2. הפעם מנחם הורוביץ יצא לבדוק כיצד נראות סדנאות לאבות צעירים ומה לומדים שם, והאמת – התפעלתי וממש שמחתי שיש דברים כאלה. ולמקרה שלא ראיתן… הנה הכתבה:

מלאני ברקוביץ, מנהלת בית הסדנאות ברחובות, אומרת כיח האבות נפגשים פעם בשבוע באופן קבוע, אבות אמיצים לתינוקות קטנטנים, לומדים על עולמו של התינוק, מה לצפות ממנו ולמה לצפות בהמשך, לומדים איך להרגיע תינוק בוכה, מדברים על כאבי בטן ודרכים להקלה על גזים ובעיקר מתרגלים ביחד כיצד לשחק עם התינוק בצורה איכותית שתעודד אותו מבחינה מוטורית וחושית.

סדנת ליווי התפתחותי לאבות ותינוקות של הכללית

ענת אנגל, מדריכת הסדנא מספרת כי האבות שמסבירים בהתחלה ש'אשתי אמרה לי לבוא' מגלים שהם נהנים וממשיכים לעוד סדנא ועוד סדנא לתקופה ארוכה משמעותית. "הסדנא מיועדת לתינוקות מגיל חודש ומעלה ולכל אבא שרוצה לבלות זמן איכות עם התינוק שלו", מסבירה ענת. "מטרת הסדנאות היא לתת לאבות כלים תאורטיים ומעשיים לליווי התפתחותו של התינוק בשנה הראשונה לחייו.  בסדנא האבות מקבלים כלים ורעיונות למשחק עם התינוק  לעידוד התפתחות מוטורית וחושית". האבות צוברים ידע ובטחון ממפגש למפגש, מבינים יותר, מודעים יותר. מקבלים כלים פרקטיים לטיפול בתינוק.  הקשר (בונדינג) בין האב לתינוק מתחזק וכך גם מעורבות האב בטיפול התינוק הולכת וגדלה.

הסדנא חוויתית ומשלבת תנועה ומגע. בכל מפגש לומדים האבות על עולמו של התינוק, כיצד ניתן לתת את המענה הנכון לצרכיו, מדוע חשוב לערסל תינוק, לומדים על שינה של תינוקות, על רפלקסים, על מערכת שיווי המשקל. בכל מפגש האבות מקבלים תרגילים ורעיונות חדשים למשחק עם התינוק שלהם בבית. "בסופו של דבר אבא-אמא-תינוק  כולם מרוויחים!", היא מסכמת.

האמהות יכולות קצת לנוח כאשר האבות בסדנא. ככל שהאבא מבין ושותף יותר לטיפול בתינוק הוא לוקח חלק פעיל ושותף מלא גם בחודשים הראשונים. לפעמים האבות מדגימים תרגילים חדשים לאמהות.

7 טיפים לאבא (וגם לאמא) להתחלה קלה

  1. ערסלו את התינוק – ערסול תינוק כאשר הידיים בקו אמצע תוך כפיפה בבית החזה עוזר לתינוק להירגע, להרגיש בטוח, להרפות ולא פחות חשוב עוזר למנן גירויים.
  2. לשלב קול תנועה ומגע בזמן הרגעה של תינוק = תזכרו מתו"ק 🙂
  3. מונוטוניות מרגיעה תינוק נסו ללכת בקצב אחיד ולטפוח בצורה מונוטונית על התינוק וניתן להוסיף גם קול מונוטוני "אהה..אהה..אהה" "בה..ב..ב.."
  4. לשאת את התינוק במנשא – מצאו את המנשא שנוח לכם ושאו את התינוק עליכם (תינוקות רכים באופן טבעי נמצאים הרבה זמן על הידיים וכך לפחות יהיו לכם ידיים פנויות 🙂 )
  5. עיסוי תינוקות – עסו את התינוק שלכם מידי יום. העיסוי תורם לתחושת רוגע ובטחון, מקל על גזים וכאבי בטן ומחזק את הקשר ביניכם
  6. זמן בטן – עודדו את התינוק לפעילות גופנית..השכיבו אותו על הבטן כאשר הוא ער. אפשרו לו "זמן בטן" – שכיבה על הבטן בהדרגתיות בכל פעם קצת ועוד קצת
  7. תנועה – תרקדו ביחד! שימו מוזיקה שכיף לכם לשמוע ותרקדו ביחד עם התינוק. כך גם אתם חושפים את התינוק לתנועה במרחב ומגרים את מערכת שיווי המשקל שלו וגם אתם נהנים.

כתבה: ענת אנגל – מדריכה להתפתחות תינוקות בכללית מחוז מרכז

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X