fbpx
הורות וילדים

7 סימנים שהילד מבלה יותר מדי מול המסכים

הישראלי הממוצע מבלה 10 שעות ביום מול המסכים השונים, וגם הילדים שלנו לא טובים בהרבה. השאלה שעולה היא מתי השימוש במסכים הופך מפעילות לשעות הפנאי להתמכרות של ממש שעשויה להשפיע על התנהגות הילד, הבריאות שלו ואפילו הציונים שלו בבית הספר. אלו הסימנים שכדאי לכם לשים לב אליהם.

  • הילד מחזיק את הספר או הנייד קרוב מדי לעיניים: הילד שלכן תקוע כל היום מול המסך? אם הוא מבצע את הפעולה הזו מטווח קצר מדי – זהו סימן אזהרה, שיכול לרמז על קושי בראייה מרחוק (קוצר ראייה), לקות שיכולה להתפתח בעקבות צפייה ממושכת במסכים או מחשיפה מועטה מדי לאור יום. "שימו לב האם הילד מחזיק את המכשיר הנייד קרוב מאוד לפניו, והאם הוא מתקרב לטלוויזיה יתר על המידה בזמן צפייה או משחק, אם כן – כדאי שתיגשו לבדיקת ראייה", ממליצה אורטל סבג, אופטומטריסטית ומנהלת מחלקת מחקרים ב-CooperVision.
  • הילד מתלונן על כאבי ראש, סחרחורות ובחילות: אם הילד סובל לעיתים תכופות מהתסמינים האלו, ייתכן שלא מדובר בווירוס שמסרב לעזוב, אלא בתוצר לוואי של קושי למקד את המבט והידרדרות בראייה לרחוק.
  • הילד משפשף הרבה את העיניים: בעת שימוש במחשב או בטלפון לפרקי זמן ארוכים, העיניים ממצמצות פחות מהרגיל, מה שהופך אותן ליבשות, וגורם לתחושת כאב, צריבה ועייפות. זה עלול להתבטא גם בצורך לשפשף את העיניים לעיתים תכופות. "שפשוף העיניים לרוב לא מזיק, אך נמצא קשר בינו לבין התפתחות מחלה ניוונית בקרנית בשנות העשרה המאוחרות (קרטוקונוס)", מסבירה סבג.
  • הילד מתחיל לעלות במשקל: כשהילד מבלה זמן רב מול המסכים, זה פעמים רבות מגיע על חשבון של פעילות גופנית ומשחק בחוץ, מה שיכול להתבטא בעלייה במשקל.
  • הילד מתלונן על עייפות וקשיים בהירדמות: האור הנפלט מהמסכים מפריע למחזור השינה במוח ויכול להוביל לנדודי שינה ולכן צפייה ממושכת במסכים, במיוחד לפני השינה, היא גורם שכדאי לצמצם ככל האפשר.
  • הילד סובל מקושי או הידרדרות בלימודים: אם אתן שמות לב להידרדרות בציונים של הילד, בררו מולו ומול המורה ממה זה נובע, יכול להיות שלא מורה פרטי זה הפתרון – אלא זוג משקפיים. מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין בעיות בראייה לבעיות בלמידה. זאת מאחר שחלק ניכר מהחומר מועבר בצורה ויזואלית על הלוח, וילדים שמתקשים בקריאה וטועים בהעתקה ממרחק כזה, עשויים להתקשות יותר בהבנת החומר הנלמד, ולצבור פערים.
  • הילד מפגין סימני התמכרות: האם הילד שלכן מביא את הטאבלט איתו לשולחן האוכל? מציץ בטלפון תוך כדי שיחה? לא מסוגל להתמודד עם המגבלות על זמן המסך שהצבתן לו? חוזר הביתה אחרי יום רע בבית הספר וצריך תכנית טלוויזיה או משחק כדי לשפר את ההרגשה, יש סיכוי טוב שהילד שלכן פיתח התמכרות.
Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X