fbpx
בית והום סטיילנג

מה זה עיצוב נורדי / סקנדינבי?

הוא כבש אותנו בסערה כמו בארצות הקור אבל נשאר לכל עונות השנה. יש בו משהו מאוורר, נושם ומלא זרימה ויש קהילה שלמה של חובבי הז'אנר שמאמצת אותו באדיקות ודיוק כיאה למאפייני הסגנון. 

העיצוב הסקנדינבי או הנורדי (שבדיה, דנמרק, פינלנד, איסלנד ונורבגיה) הוא נעים, מתוחכם, מרגיע, שליו ומינימליסטי. יש בו המון חמימות והתייחסות לחומר, כאשר הוא בא בשילוב אלמנטים קצת פחות "עשויים", אפילו קצת תעשייתיים הוא הופך לחמים ופחות סטרילי וכך גם מדוייק ועל זמני. 

נפגשנו לשיחה עם כרמית רדליך, בעלת סטודיו  "PRAT LIVING" בת"א, המתמחה בייבוא רהיטים ואקססוריז של עשרות מותגים דנים מובילים בכדי ללמוד על סגנון העיצוב הסקנדינבי וכיצד נוכל ליישם אותו בביתנו.

"מדובר בסגנון שהתפתח בשנות החמישים כחלק מתנועה מודרנית בעיצוב הנורדי אשר העדיפה פונקציונליות במחיר סביר על פני יוקרה ומותרות, באופן שנתפס לראשונה לגיטימי גם בקרב האליטה." מספרת רדליך ומוסיפה: " נקודת המוצא מאז ועד היום היא פונקציונליות תוך שימוש עיקרי בחומרים טבעיים, אסתטיקה, הקפדה יתרה על דיטיילס ושמירה על מינימליזם בהיבט של "להימנע מעומס". בתוך כך נראה לדוגמה בשולחנות או בכיסאות, רגליים ארוכות ודקיקות שמשוות מראה מרחף ואוורירי, קליל ונושם, כמו גם בגופי התאורה. האווריריות בסגנון עיצוב זה נובעת גם לא פעם מהרצון למקסם את כניסת האור הטבעי לחלל שברוב ימות השנה אין המון ממנו בסקנדינביה.

ריהוט בסגנון נורדי של תומיק ריהוט עץ
ריהוט מ''תומיק - ריהוט עץ'' במושב עין ורד | צילום: בועז לביא, סטיילינג: דיאנה לינדר
שולחן קפה טרצ'ו של PRAT LIVING
שולחן קפה דגם: Aro White Terrazzo של פראט ליבינג | צילום: יח"צ
מנורה וספה בעיצוב נורדי
מנורה מדגם Revolve Floor Lamp - להשיג ב-Prat Living | צילום: יח"צ

צבעוניות

בעבר נקשר העיצוב הסקנדינבי בדרך כלל עם פלטת צבעים מונוכרומטית שבהמשך התפתחה לגווני פסטל והיום כבר ניתן לראות את העיצוב הסקנדינבי על סקאלת צבעים רחבה ולא מחייבת, אך האסתטיקה והדיוק תמיד שם. הסקנדינביים משקיעים זמן ומחשבה בעיצוב, הן בחללים המסחריים והן במגורים, תוך הסתכלות על האדם הפשוט. שילוב בין אסתטיקה ופונקציונאליות לצד הצמדות לערכים המצוינים מעלה, כל אלו כנראה משפיעים על היותם האומה המאושרת בעולם."

אם כך, לסגנון הסקנדינבי קווים מדוייקים. האם חובה לאמץ אותם בכל החלל באופן גורף או האם ניתן גם לשלב נגיעות סל סגנון עיצובי זה בחללים מודרניים, כפריים או תעשייתיים?  הכל עניין של מינון, מספרת כרמית רדליך ומפרטת את 7 צעדים פשוטים באמצעותם תכניסו את הסגנון הסקנדינבי לביתכם:

  1. שלבו אלמנטים עם אבן טבעית, שיש או טראצו. זה יכול להיות בשולחן האוכל, שולחן הקפה או אלמנט דקורטיבי משמעותי בחלל.
  2. הכניסו את הירוק הביתה – השתמשו בכלים שונים לפרחים, עציצים, קקטוסים והחיו את החלל.
  3. שימרו על פלטת צבעים נעימה ומעודנת, אל תשתוללו. אם כבר בחרתם לשלב צבע עז בחלל, מתנו אותו עם פריטים בצבעוניות מתונה יותר מאותה סקאלה במניפת הצבעים.
  4. חממו את החלל באמצעות שימוש בעץ. זה יכול לבוא לידי ביטוי בפרקט, בריהוט או באביזרים משלימים.
  5. נרות, נרות ועוד נרות… ותרו על תאורה דרמטית, העדיפו נרות ואלומות אור רכות ונעימות מגופי תאורה דקורטיביים.
  6. הקפידו לשלב לפחות פריט אחד, אייקוני ומשמעותי בחלל. העדיפו אותו והשקיעו באחד איכותי וטוב על פני אסופה של פריטים זולים, נטולי אופי…
  7. הכניסו את הטבע פנימה, לא רק בצמחייה, גם בשימוש בחומרים טבעיים כמו צמר או רשת וינאית – אבל שימו לב – שימרו על המינון הנכון והקפידו על איכות על מנת לקבל את המראה הרצוי.

 

לדברי "תומיק" בעלת חלל לעיצוב רהיטי עץ: העיצוב הסקנדינבי מעניק במה מרכזית לחומר הגלם האהוב על כולם הלוא הוא העץ. במדינות הקור, חומר גלם זה מאפשר להכניס חמימות ובעל עמידות לאורך זמן. העץ משתלב היטב עם הבתים בכפרים לצד הצמחייה הירוקה וסוגי העץ השונים איתם משחקים מקבלים במה מרכזית. בעיצוב הסקנדינבי יש דגש רב על הגימור והשיוף, הוא הרבה פחות ראסטיק או משופשף, ההיפך,  הוא נקי ומוקפד. שולחן סלוני עגול עם פלטת עץ דקה וגימור מעוגל, רגליים דקות מעניקות מראה נושם וקליל שלא מכביד על החלל אך יחד עם זאת בעל נוכחות מרשימה, בשקט שלו.

העיצוב הסקנדינבי משתלב היטב עם צבעים שקטים של פודרה, שמנת וכמובן שחור, אפור ולבן, אם כי כיום ניתן לראות גם שילובי צבעים כגון כחול וצהוב המשתלבים היטב בחלל המאופיין בסגנון דני- סקנדינבי. 

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X