fbpx
אוכל - כל מה שטעים ומעניין

פירות, יבשים ומה שביניהם

כמו בכל שנה, בחג ט"ו בשבט הפירות היבשים תופסים את קדמת הבמה והופכים לאטרקציה מתוקה וצבעונית – אך האם גם מזינה? ואיך אפשר לייבש פירות באופן עצמאי בבית? אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט והבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מסביר לנו על הסגולות שבפירות היבשים, איך אפשר לייבש פירות באופן עצמאי ואילו פירות יבשים אנחנו פחות מכירים.

"קח פרי ותהיה לי בריא" – 10 פירות יבשים מזינים במיוחד

לימון פרסי לבן ושחור

הלימון הפרסי המיובש הוא זן מיוחד, קטן וארומטי העונה במטבח על מספר שימושים: בחליטות, מרקים, רטבים, תוספים לבשר ועוד.

ההבדל בין הלימון הפרסי הלבן לבין הלימון הפרסי השחור הוא בשיטת הייבוש: לימון שחור מיובש בבורות באדמה באופן איטי כמו פחם, ולימון לבן מיובש באוויר החופשי בתנורים. הלימון הפרסי, הן השחור והן הלבן, מכיל ויטמין c בכמות גדולה גם כשהוא יבש (בקליפה). לימון זה יעיל לעצירת דימומים, חיטוי, שטיפת פה בזמן דלקות, הבהרת העור מכתמים (בקומפרסים), חיזוק מערכת החיסון (מעודד ייצור תאי דם לבנים), דליות ברגליים (קומפרסים), בעיות במחזור הדם, מניעת טרשת עורקים ולהורדת משקל (לימון אחד ביום מגביר את חילוף החומרים).

אופן השימוש: מחוררים לימון פרסי מיובש במרכזו ושמים אותו בכוס תה, במרק או בכל רוטב שמתבשל (מעניק טעם חמצמץ…).

פירות סמבוק

עץ הסמבוק הגדל ב"חוות דרך התבלינים" ובמקומות נוספים בארץ מכונה "עץ הרפואה" וצומח באקלים ממוזג. בחודשי הסתיו מופיעים על העץ פירות קטנים ושחורים המועילים לחיזוק מערכת החיסון, הם אנטי ויראליים חזקים מאוד ומכילים הרבה ויטמינים A, B, C, פלבנואידים ועוד.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הפירות היבשים (כפית ביום) או לחלוט את פרחי העץ ולשתות 4-5 כוסות תה ביום.

מנגו מיובש

פרי המנגו נחשב מקור חשוב לברזל וויטמינים C ו-A. מחקרים על מנגו מראים שאכילת פרי מנגו עשויה למנוע התפתחות מספר סוגים של מחלת הסרטן. במנגו תכולת סיבים גבוהה וכן סידן, ברזל וחלק מויטימני ה-B. המנגו המיובש מכיל גם חומצות אמינו וטריפטופן העוזר במצבי לחץ וסטרס מתמשך.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הפירות היבשים או להוסיף לתבשיל.

אננס מיובש

האננס המיובש מכיל ויטמינים A ו-C ומהווה מקור טוב לאינזים הברומלין שחשוב למערכת העיכול. האננס בעל תכונות אנטי דלקתיות, הוא משמש לטיפול במחלות לב, דלקות פרקים ודרכי נשימה. כמו כן, אכילת אננס מסייעת בטיפול כימותרפי או נטילת אנטיביוטיקה ומגבירה את יעילותן.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הפירות היבשים או להוסיף לתבשיל.

חמוציות

פרי החמוציות נחשב כמעדן, גודלו כדובדבן, צבעו אדום וטעמו חמצמץ. לחמוציות תכונות של שימור מזון ותועלתן העיקרית היא לטיפול ומניעת דלקות חוזרות בדרכי השתן (מדובר על חמוציות ללא תוספת סוכר). החמוציות משמשות כחומר מונע הצמדות חיידקים לתאי מערכת השתן ומונע בכך הדבקות והתרבות חיידקים במערכת. חמוציות יכולות למנוע היווצרות אבנים וחול בדרכי השתן, הן מועילות לתפקוד הלב, לכיב הקיבה ומעלות את הכולסטרול הטוב ב-10%. הכמות הגדולה של ויטמין C בחמוציות מסייעת לחיזוק מערכת החיסון ומומלץ לשלב אותן עם אכינצאה, אזוב וקורנית. החמוציות מועילות גם לבריאות השן ומונעות היצמדות חיידקים ויצירת פלאק – פרי קטן עם תכונות גדולות.

אופן השימוש: המינון המומלץ הוא כפית וחצי חמוציות ביום לאכילה או חליטה. ניתן להשתמש בחמוציות גם כתוספת לאורז, בשר, סלטים ירוקים, סלטי פירות ועוד.

פפאיה מיובשת

פרי הפפאיה מכיל את אנזים הפפאין הדומה בפעולתו לאנזים פפסין (אנזים המשפר עיכול חלבונים). הפפאין הינו מרכיב חשוב במשחות לטיפול בפצעי עור ורכיבי עור וידוע ביכולתו לפרק רקמות מתות ללא גרימת נזק לתאים חיים, בתרומתו למערכת העיכול וכמרפא פצעים. בפרי הפפאיה יש רכיבים נוספים כמו האנזים כימיפאפאין וקרטוניאים המסייעים להקטנת  החומציות בקיבה, הפחתת סוכר בדם, הפחתת חומציות בשתן והגברת קרשיות הדם. צריכה קבועה של פפאיה תסייע לבעיות עיכול ולתולעי מעיים. מומלץ להשתמש בפפאיה שיובשה באופן טבעי ללא תוספת צבע מאכל וחומר משמר.

למי אסור להשתמש בפפאיה? לנשים בהריון ובהנקה ולסובלים מבעיות בקרישת דם.

אופן השימוש: את הפפאיה ניתן כמובן לאכול בצורתה המיובשת או להוסיפה לבשר בזמן הבישול – פפאיה מיובשת מרככת בשר טרי ומדגישה את טעמם של מאכלים שונים

קיווי מיובש

פרי הקיווי המיובש בעל תכונות בריאותיות גבוהות, יש בו ויטמין C גבוה, הוא מכיל מגנזיום החשוב להרבה מערכות בגוף, עשיר בנתרן, באשלגן והוא מקור טוב לסיבים וויטמין E. בקיווי גם ניתן למצוא מינרלים, ויטמינים B1,2,3,6 וחומצה פולית השומרים על הלב ומערכת עצבים תקינה. בקיווי היבש אמנם התכולה יורדת, אך הוא עדיין בעל ערך גבוה.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הקיווי המיובש ישירות או לשטוף אותו במים כדי להסיר את הסוכר (קיווי יבש לרוב ממותק).

תמר מצוי – דקל DATE PALM

בתמר 80% סוכר, חלבון, שומן, מינרלים, ברזל, נחושת, גופרית, מגנזיום וסידן. בתמר כמות גדולה של סיבים והוא מקור נהדר להשלמת אשלגן. התמר עשיר בויטמין E וויטמינים מסדרתB ואפילו קצת ויטמיןB12 . ב- 5 תמרים (45 גר') יש 115 קלוריות, רובן מפחמימות.

אופן השימוש: ניתן לאכול את התמר ישירות.

תמר הינדי

פרי חמוץ המשמש להורדת משקל. החומצה ההידרו קסיסיציטית הנמצאת בו מעכבת ייצור אנזים האחראי לסינטוז חומצות שומן בתהליך המרת סוכר הפירות לשומן. אכילת תמר הינדי מסייעת לכבד לייצר גליקוגן. רמה גבוהה שלו בדם מאפשרת לסייע בדיכוי התיאבון, כמקור E זמין לגוף וכתוצאה מכך גם יורדת צריכת הסוכר שלנו. כמו כן, הפרי פועל ליציאות (משלשל עדין), נוגד עוויתות וכיווצים (כאבי בטן), מקל על דלקות בגרון, ברונכיט, שיעול ומטפל בבעיות מעיים.

אופן השימוש: ההמלצה היא לצרוך פרי תמר הינדי אחד לפני כל ארוחה להגברת התיאבון ויציאה טובה. ניתן גם לאכול סוכריות תמר הינדי בצורה מסודרת לפני הארוחות.

בננה מיובשת ללא סוכר

הבננה המיובשת עשירה בוויטמינים, במיוחד ויטמיני B, באשלגן ובסיבים. אכילת בננה אחת ביום מספקת את הדרישה היומית של גופנו לאשלגן המסייע לגופנו לאזן את רמת לחץ הדם, לשמור על פעילות תקינה של הכליות ולהתמודדות עם מצבי לחץ מתמשכים. בבננה נמצאות 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הבננה המיובשת ללא סוכר ישירות.

איך לייבש פירות באופן עצמאי?

תהליך ייבוש הפירות הוא תהליך עתיק יומין. באזורים קרים יותר של כדור הארץ הייתה זו הדרך לשמר פירות לתקופות הקור הארוכות, בהן לא היו כמעט פירות. עמים נודדים וציידים היו משתמשים בפירות היבשים כצידה לדרך, שיכולה להישמר זמן רב מאד. בזמנים עברו היו משאירים את הפירות להתייבש בשמש, מה ששמר על הערך התזונתי שלהם. כיום משתמשים לרוב בשיטות ייבוש תעשייתיות המערבות טיפול בפירות בתנורי חום גבוה מאד ובכימיקלים שמונעים את איבוד הצבע וקלקול הפירות שעשויים לגרום לתופעות לוואי שונות. לכן, אם בכל זאת תרצו לייבש את הפירות בבית באופן טבעי יותר, להלן שלוש אופציות אפשריות:

  1. ייבוש קלאסי – לחתוך את הפירות לחתיכות קטנות ולהניחן על עדן החלון לייבוש בשמש. ככל שהחתיכות קטנות יותר, כך הייבוש מהיר יותר. ההמלצה היא להוציא את הגרעינים מהפרי ולהניח את הפירות בשכבה אחת בלבד כשקליפת הפרי כלפי מטה והחלק החתוך כלפי מעלה. המשטח עליו מניחים את הפרי צריך להיות משטח נקי שאינו נדבק לפרי. בלילה מומלץ להכניס את הפירות למקום מקורה כדי להימנע מהרטבת הטל את הפירות.
    משך הייבוש 4-7 ימים.
  2. ייבוש בתנור – בחרו פירות עסיסיים ובשלים, פרסו אותם והוציאו את החרצנים במידה ויש. סדרו את הפירות על רשת תנור כשהצד עם הקליפה מופנה כלפי מטה. חשוב להניח על רשת ולא על תבנית כדי שתהיה אפשרות לאוויר החם להגיע אל כל חלקי המזון. תניחו את הרשת במרכז התנור ושני שלבים מתחת הניחו תבנית מרופדת בנייר אפיה כדי לאסוף נוזלים שיטפטפו מטה.
    משך הייבוש 7-14 שעות.
  3. מכשיר ביתי לייבוש פירות – מייבש הפירות עובד על הזרמת רוח חמה שמאדה את הלחות מהפרי וכך מייבשת אותו. במהלך הייבוש, הפירות מאבדים מים רבים ומצטמקים עד כדי שביעית ממשקלם המקורי.
    משך הייבוש משתנה בין מכשיר למכשיר.

כשהפרי נעשה נוקשה למגע – סימן שהוא מוכן. יש לעקוב ולוודא שהפירות לא התייבשו מדי, כשהפירות נראים "שרופים" סימן שהם התייבשו יתר על המידה.

חמישה פירות יבשים שלא הכרתם

אחרי שהבנו מהם סגולותיהם של הפירות היבשים ואיך אפשר לייבש פירות לבד בבית, אבי ציטרשפילר חושף בפנינו עוד כמה פירות יבשים שפחות מוכרים:

  1. היביסקוס – צומח כפרח, מייבשים אותו והוא הופך להיות נשנוש חמוץ-מתוק. מועיל לשיפור הזעה ומסייע לקירור הגוף.
  2. לדר שזיף – שזיפים מיובשים ללא גלעינים שעברו "השטחה". טעמם מתוק-חמוץ.
  3. שיזף מיובש – בשיזף יש כמות גבוהה של ויטמינים המועילים בין היתר גם למערכת העצבים.
  4. עוזרר מיובש – נהוג לשלבו כחליטה. העוזרר ידוע כמוריד לחץ דם ותומך בלב ובכלי הדם.
  5. גרעיני רימון מיובשים – מסיעיים להילחם בזיהומים ומחלות בכלי הדם.

בתהליך הייבוש מופחתת כמות הנוזלים שבפרי מ- 90%-80% לכ-25% בלבד, מה שמעלה באופן יחסי את ריכוז הפחמימות, החלבונים, השומנים והסיבים שבפרי. כמו כן עולה ריכוז ויטמיני B ו-E שבפירות, אך כמות ויטמין C פוחתת. פירות יבשים, אם כן, הם ספקי אנרגיה גדולים מאד ואפשר להשתמש בהם כממתקים לילדים ולמבוגרים, הם יכולים להוסיף ערך תזונתי רב למאכלים שונים, במיוחד כשאינם מבושלים ויכולים להוות אלטרנטיבה לסוכר בהמתקת מאפים, רטבים ותבשילים. 

שיהיה חג שמח, בריא ומתוק!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X