fbpx
כושר, תזונה ובריאות

צום יום הכיפורים: למי מותר לצום ומהם הסימנים לבעיות במהלכו

למי מותר לצום? הכנות לצום וארוחה מפסקת, פעילות גופנית בשעות הסמוכות לכניסת הצום, סימנים לבעיות רפואיות במהלך הצום והמלצות לארוחת שבירת הצום.

האם כולם יכולים לצום?

על אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, לחץ דם, ריאות, מחלות ממאירות, או לאחר השתלות איברים מומלץ להיוועץ ברופא המטפל בקהילה ולברר מראש האם הם יכולים לעמוד בצום ממושך. גם אם קיבלו אישור לכך, יש בכל זאת להקפיד וליטול תרופות קבועות עם מעט מים במהלך הצום. לנשים בהיריון מומלץ לא לצום או לפחות לשתות מים כדי לא לסכן את בריאותן ואת בריאות העובר שבבטנן. יש ילדים צעירים המבקשים לצום. מאחר והם נוהגים להתרוצץ עם חבריהם ולהוציא אנרגיה יש לדרוש שישתו לפחות מים. קשישים וחולים, חייבים לוודא מראש את תקינות הטלפונים וכפתורי המצוקה מול החברות התומכות כדי שיסייעו להם במהלך יום הכיפורים במקרה הצורך. אם ניתן אז עדיף שלא להעביר את הצום לבד, אלא בליווי אנשים נוספים שיוכלו לסייע בעת הצורך.

מה בנוגע לפעילות גופנית?

כדאי להימנע מפעילות גופנית מאומצת שאינה חיונית בשעות הסמוכות לכניסת הצום וזאת בשל האפשרות, כי לא ניתן יהיה להשלים בזמן צרכים מטבוליים דחופים להם זקוק הגוף דבר הצפוי להקשות על הצום. במהלך הצום עצמו יש כמובן למעט ככל שניתן בפעילות גופנית העלולה לפגוע בתפקוד בשל היעדר צריכת נוזלים ומזון.

ההכנות לצום והארוחה המפסקת

בערב יום הכיפורים מומלץ להרבות בשתייה משעות הבוקר עד לכניסת הצום ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת. יש לשתות כשני ליטר (8 כוסות) לפחות. יש לשהות במקום מוצל ולהימנע משהייה בחוץ במהלך השעות החמות. מומלץ להימנע מארוחה מפסקת קצרה מידי וסמוכה לתחילת הצום, אלא להתחיל בה כמה שעות קודם לכן עם אכילת מנה ראשונה – מרק צח לדוגמה, בהמשך פחמימות לא כבדות. ניתן לאכול מנת בשר עם תפו"א או אורז לצד ירקות ופירות ולסיים בשתי כוסות מים או שתייה חמה ולהימנע לחלוטין משתיית משקאות קלים מוגזים.

סימנים לבעיה רפואית במהלך הצום

בכל מקרה של הרגשה רעה, כאבים, סחרחורות, בחילות, שלשולים, חולשה קיצונית או שינוי במצב ההכרה. יש לקטוע את הצום, לשתות מיד מים ולאכול מאכל ממותק. אם המצב מחריף, יש לפנות לטיפול רפואי. במידה וחשים ברע בדרך מבית הכנסת או אליו יש לעצור, לשבת בצל ולהרטיב את הפנים במעט מים, לאחר שיפור בתחושת הגוף ניתן להמשיך בהליכה בבטחה.

ארוחת שבירת הצום

בדומה לארוחה שלפני הצום גם במקרה זה יש לאכול בצורה הדרגתית. ראשית לשתות כוס תה עם פרוסת עוגה או לחילופין מרק צח. לאחר כחצי שעה עד שעה, יש להמשיך בארוחה קלה יחסית הכוללת פחמימות, חלבונים ושומנים. לאחר מנוחה קצרה ניתן לצאת להליכה על מנת לסייע לגוף לעכל את המזון אחרי שעות רבות של צום.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X