fbpx
כושר, תזונה ובריאות

צמחים לניקוי הגוף

באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט קליני ובעלי "חוות דרך התבלינים"

חג הפסח מאופיין בעבודות ניקיון נמרצות המתמקדות בסביבת הבית ובניקוי החמץ מביתנו ואולי גם מחיינו. זהו ניקוי יסודי של פעם בשנה – פיזי ורגשי. אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מציע לחבר את רעיון הניקיון של חג הפסח, לניקיון פיזי ורגשי של גופינו ומציג צמחים אביביים לניקוי הגוף.

למה חשוב לנקות את הגוף?

גופינו צובר פסולת ורעלים, וחשוב לנקותו מידי פעם, לפחות כמו שאנו דואגים לעשות טיפול לרכב שלנו. מקורות הזיהום רבים ועלולים להגיע מהאוויר שאנחנו נושמים, מקרינה סלולרית, משימוש בחומרים פלסטיים שבסוף מצליחים להגיע גם לגופינו דרך המזון, חומרי הדברה חקלאיים ותעשייתיים, חומרים משמרים שמוסיפים למזון, חומרי ניקיון, קוסמטיקה שלא הוכנה כהלכה, מזון מעובד ועוד.

גם חוויה של מתח ועומס לאורך זמן תביא לזיהום פיזי ורגשי, תקשה על יכולת הפינוי והניקוי הטבעית, תחליש את פעולת התאים ואברי הפינוי, תפגע באיברים ותכניס אותנו למעגל שוטים שקשה לצאת ממנו. כך שגם אורח החיים והניסיון לשנות את סדרי העדיפויות שלנו הן חלק מהעניין ולכן, לכל אחד כדאי לנקות את הגוף ולרענן אותו מידי פעם. בימים אלו אנו נמצאים בעונת מעבר ולכן זו תקופה נהדרת לנקות את הגוף מרעלים ולאפשר מעבר תקין מהעונה החולפת לזו הנכנסת.

איך מנקים את הגוף?

ראשית, כמובן, חשוב לשמור על תזונה בריאה, לאכול בעיקר את מה שצומח ולהכין בעצמנו את עיקר מזונותינו. כדאי לבחור צמחים המשפיעים לטובה על חזרה לאיזון מעונת החורף וניקוי פסולת ורעלים מרמת התא ועד רמת האיברים והמערכות בגופינו. להלן כמה צמחים שיעשו את העבודה:

עלי אזוב (זעתר)

מאז ומתמיד היה האזוב במסורת היהודית צמח הנחשב מנקה ומטהר פיזית, ריגשית ורוחנית, שליח האל לפתרון בעיות. אבותינו שהאזוב גדל בסביבתם השתמשו בו ושילבו אותו במאכליהם ומנהגיהם. נקודה מעניינת בהקשר של חג הפסח, היא שבזמן המתת בכורי המצרים, ערב יציאת מצרים, ציוו בני ישראל לסמן את משקופי הבתים עם אגודות אזוב טבולות בדם ובכך שמרו על בכוריהם. פעולה זו מסמלת ששימוש באזוב אינו רק פעולה טכנית של סימון הבית כיהודי, אלא גם מסמנת – אנחנו משפחה נקיה ואין סיבה להרוג את בכורינו. גם דוד המלך בפנייתו לקדוש ברוך הוא כדי שיאפשר לו לבנות את בית המקדש, השתמש בצמח האזוב כסמל להיטהרות (חטאני כאזוב ואטהר). בעונת האביב צמח האזוב מלבלב וכדאי להוסיפו בנדיבות למזוננו. שימוש באזוב יתרום לספיגה טובה ושיפור העיכול, הצמח יפנה וינקז את הכבד מרעלים ושומנים, יחטא מפני זיהומים חיידקיים במערכת הנשימה ומערכת העיכול, יגביר חיוניות ריכוז וזיכרון, יחזק את גופינו ויוציא אותו מחורף לאביב.

אופן השימוש: חלטו ושתו חליטות של עלי אזוב – כמה עלים טריים או חצי כפית מהעלים היבשים בכוס מים רותחים, עד 3 פעמים ביום. בנוסף שלבו את תערובת הזעתר בשגרת המזון בעיקר במטבח הקר ובארוחות הבוקר והערב.

חליטת סרפד קמומיל וציפורן חתול

דובר בשלושה צמחים המופיעים באביב בטבע ועומדים לרשותינו בתקופת הפסח.

  • סרפד (בערבית ג׳וריס) – צמח זה מזין מאוד. הוא מכיל רכיבים חשובים כמו סידן וכלורופיל, ויטמין C , ויטמין E ומינרלים. הצמח ישפיע על יעילות פינוי הפסולת ממערכת השתן והכליות ובכך ינקז ויטהר דם. הצמח ישפר מצבי חולשה כמו אנמיה, ישפיע לטובה על ייצור חלב אם, ישפר פירוק רכיבי מזון במערכת העיכול וספיגה שלהם לדם, יחזק כללי ויחסן. 
  • קמומיל (קחוון בשפתינו/ בבונג׳ בערבית) – יסייע  לנקות  את מערכת העיכול והכבד מרעלים, פסולת, זיהומים וגם דלקות. הקמומיל יסייע לכבד להיות פחות שומני ויותר מוגן מהרעלים שהוא מפנה, ויתמוך במערכת העצבים ירגיע ויעודד. 
  • ציפורן חתול (קלנדולה) – הצמח יסייע למערכת הלימפה ובכך יתרום לפינוי פסולת באמצעות הכליות ומערכת השתן. תגביר פרוק רכיבי המזון במערכת העיכול, תסייע לספיגת רכיבים טובה מהמזון לדם, תשפר תנועתיות ופעילות של תאים מפרישי ריר במערכת העיכול ותתרום להתחדשות ויצירת תאים ורקמות בעיקר במערכת העור. 

הכינו תערובת משלושת הצמחים בחלקים שווים – עלי סרפד, פרחי קמומיל ופרחי קלנדולה (ניתן לרכוש את הצמחים מיובשים בחנויות הטבע או ללקט אותם בטבע בימים אלו בקלות ולייבש לבד). הכינו חליטה של כפית מתערובת הצמחים לכוס מים רותחים, המתינו 10 דקות ושתו. ניתן לשתות מהחליטה מספר פעמים ביום. 

זרעי גדילן

זרעי הגדילן מופקים מצמח הגדילן המצוי וגם את זרעיו ניתן ללקט בטבע בימי האביב. הרכיבים הפעילים בגדילן משמשים כנוגדי חמצון חזקים, מגנים על הכבד ומגבירים את יכולתו לנקות עצמו מרעלים, כימיקלים, תרופות והורמונים. הכבד בסיוע גדילן מוגן יותר מדלקות כבד אקוטיות וכרוניות, ותאי הכבד יצמחו וישגשגו בעזרתו. מרירות הזרעים מוסיפה גם היא להשפעתו הכללית על מערכת העיכול לשיפור ספיגה ותמיכה עיכולית. לעיסת זרעי גדילן מומלצת לצרכני אלכוהול כבדים ובטח בתום ארוחת החג.

אופן השימוש: יש להרתיח כוס מים עם כפית מהזרעים למשך כ-15 דקות, לסנן ולשתות, פעם אחת ביום. בנוסף, ניתן לאכול כחצי כפית מהזרעים ביום. טעמם של הזרעים הוא מר ולכן מומלץ לשתות כוס מים עם אכילת הזרעים.

התחילו כבר עכשיו לנקות את הגוף וכך תהנו מהכנה מקדימה לצונאמי של האוכל בחג ולשינוי התזונתי הצפוי. טיפ נוסף לסיום, רבים סובלים בזמן החג ולאחריו מנפיחות וגאזים וכדי להפיג זאת, כדאי לצרוך חליטה של זוטא לבנה – חצי כפית, בכוס מים, לפני כל ארוחה.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X