fbpx
כושר, תזונה ובריאות

קלוריות: המכה ה-11

ההגדה מספרת שבני ישראל היו כה שמנים מהמצות שאכלו במדבר, עד שהצליחו לקרוע את הים. אז איך בכל זאת נעבור את יציאת מצריים של ארוחות החגים, בלי לאכול יותר מידי מרורים, בלי רגשות אשם ובלי קילוגרמים מיותרים?

נשות הדיאטה בעולם מתחלקות לשני סוגים, אלו שלא אוהבות מצות ועוברות בקלילות יחסית את חג הפסח בגזרה חטובה, ואלו שאוהבות מצות ומגוון מאכלים ומתוקים מקמח מצה, ולהן כבר יש בעיה. כמובן שגם אלה וגם אלה נמצאות בקבוצת סיכון לא מבוטלת, בעקבות האימא, הסבתא, הדודה והאחות המארחת, שבטוח ידאגו לשולחן מדהים ומפתה בליל הסדר, בחול המועד, בחג השני, במימונה ומתי לא…
אז מה עושים? קבלו שבעה טיפים מעולים שיכינו את גופכם לחגים.

אוכלים, אבל חכם – הנפש יותר חשובה מהגוף ואין דבר יותר חשוב לנפש מאשר לאכול עם המשפחה ולחגוג את החג המדהים הזה. אז קודם כל תאכלו, אבל תאכלו חכם. התחילו עם מנה ראשונה כמו מרק (אבל תעשו לעצמכם טובה, בלי קניידלך…עד כמה שזה קשה), המשיכו לדגים, לבשרים ולסלטים, ורק אז, אחרי שאתן כבר מלאות, תוכלו להמשיך בכיף למצות ולמתוקים. כך תצרכו באופן משמעותי פחות סוכר ופחמימות, ותבטיחו שמירה על משקל יציב.

שותים, אבל חכם – אין שום בעיה להתפנק עם שתייה מתוקה בליל הסדר, אך עדיף לא לצרוך משקאות דיאט, מכיוון שהם "עובדים על הגוף" וגורמים לו לחשוב שהוא קיבל משקה מתוק (סוכר), ולהפריש בהתאם אינסולין שמוריד את הסוכר, וכך גורם לנו להיות יותר רעבות. אופציה מצוינת היא מיץ (עדיף כמובן טבעי) המדולל בחציו עם מים. תאמינו לי שיצרני המיצים דואגים לשים כמות כל כך גדולה של סוכר במיץ רגיל, שהוא יישאר מספיק מתוק גם אם תדללו אותו. זה רק עניין של הרגל.

המכה האמיתית – פיצוחים. אני יודעת שחלק מהבילוי אחרי ארוחות החג כולל ישיבה משפחתית אל תוך הלילה עם ערימה של פיצוחים, כאילו שבלעדיהם הדיבורים לא מתגלגלים. אז חשוב שתדעו – גרעינים, בוטנים ואגוזים הם פצצת קלוריות מתקתקת, והכיף הרגעי באמת שלא שווה את מפח הנפש שלאחר מכן כשתעלו על המשקל. אז במקום פיצוחים, תחשבו שנייה איזה כיף להכין כוסות יפות ומפנקות עם סלט פירות וגלידת סורבה, להתענג על משהו בריא, ועל הדרך לחסוך מאות קלוריות מיותרות.

תשנו בכיף, אבל לא כמו חזירים – במהלך החופשה, אל תשנו באופן דרסטי את שעות השינה שלכן. כמובן שזכותכן המלאה לנוח מספיק בחג, אבל לקום פתאום ב-12 כשגופכם רגיל לקום ב-7, יעשה למשקל שלכם לא טוב. לכן מומלץ בחום ללכת לשון בשעות שפויות, וגם לקום כמה שיותר קרוב לשעה בה אתם מורגליות. כך גם תספיקו לעשות יותר דברים כיפים בחופש וגם תשמרו על המשקל.

מצה – האויב מספר 1 בלי לפגוע חלילה במאכל המסורתי, המדהים והקסום הזה (כן, גם אני בעוונותיי חולה על מצות…), מדובר באויב מספר אחד לגזרה שלכם, המגיע בדמותה של פצצת פחמימה פשוטה ובעלת מראה תמים (כמה נזק יכול לגרום עצם כה דק, חסר נפח ואוורירי?), שלמעשה אינה מכילה דבר מלבד סוכר נקי המתפרק בגופכן תוך 20 דקות, מקפיץ את רמת הסוכר מעל מדד הדאו ג'ונס, ותוך שנייה גורם לכן להיות עוד יותר רעבות ממה שהייתן קודם. תמיד תזכרו – המצה מכילה אפס עגול וגדול של ערכים תזונתיים, שלא לדבר על מצה עם שוקולד או ריבה, קציצות מצה וכו'. לא צריך להיות פנאטיות – חתיכה קטנה של מצה זה לא סוף העולם, אבל לא יותר מדי.

"אחרי החגים" יוצא מהלקסיקון – יש רק דבר אחד מסוכן יותר מהמצה בפסח – המושג השחוק "אחרי החגים", שמשום מה נותן לנו לגיטימציה לאכול את כל המקרר יחד עם הקליפה, ולשקר לעצמנו במצח נחושה שאחרי החגים נחזור לגזרה. אז מניסיון, "אחרי החגים" יגיע הרבה יותר מהר ממה שאתן חושבות או ממה שהיינו רוצות, ושום מצה עם שוקולד לא שווה את התסכול של להישאר בודדה ועזובה מחוץ לג'ינס הישן והאהוב, ולשמוע ברקע את החברה שלך אומרת: "אז אולי תעבירי לי אותו? הוא ממילא כבר לא יעלה עלייך יותר".

מצב רוח טוב – הכירו את חברו הטוב ביותר של משקל תקין ובריא, וזכרו תמיד, אנחנו אוכלות כדי לחיות ולא חיות כדי לאכול. אוכל יכול להיות התענוג הכי גדול בחיים, כשצורכים אותו בצורה מבוקרת, חכמה ושפויה.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X