fbpx
כושר, תזונה ובריאות

תפוחי אדמה צלויים על האש – בריאים או מזיקים לבריאות?

ל"ג קרב ובא וכבר נאספים קרשים למדורות. מי מאתנו לא זרקה למדורת ל"ג בעומר תפוחי אדמה ואכלה אותם בתאווה?

זה שתפוחי אדמה מושחרים באש המדורה זה דבר טעים על כך אין עוררין, בתנאי שלא בלעתן בטעות גם חלק מהקליפה השחורה והמפוחמת. אז בואו נדבר קצת על הצד הבריאותי של אכילת תפוחי אדמה ממדורה.

העובדה שמזון שעובר באש עובר גם תהליכי הרס קשים ומאבד חלק גדול מהרכיבים והערכים התזונתיים ידועה למדע זה מכבר. מזון שלא בושל עדיף על מזון שנשרף באש. אבל כאן כבר מדובר על תהליך מתקדם יותר של נזק.

לפני עשרות שנים נקבע בבתי משפט בארה"ב שתעשיית הסיגריות גרמה נזקים קשים לציבור ושהקשר בין פיח הסיגריות ומאות החומרים הכימיים שנוצרים בריאקציה בזמן שריפת הטבק אחראים ישירות לסרטן הריאות בקרב מיליוני אנשים. בתקדים משפטי היסטורי תעשיית הסיגריות חויבה לשלם פיצויי עתק וגם לרשום על החפיסה שמחקרים מוכיחים שסיגריות מזיקות לבריאות וגורמות לסרטן.
ומה קורה כשאנחנו לוקחים מזון שאינו שונה במהותו מעשבי טבק או כל עשב עישון אחר ושורפים אותו באש עד שהוא משחיר ממש וקליפתו הופכת לפחם?

אז אם לא נאכל את הקליפה השרופה, שאין ספק שמקומה בפח האשפה דיינו, אבל מה עושים שכשנוגעים בקליפה ידנו משחירות מהפיח ולאחר מכן מחזיקות בתפוח האדמה המקולף וידנו מכתימות את הלבן הרך והטעים בפיח מהקליפה. תגידו, זה רק קצת פיח מה כבר יכול לקרות, אבל זה פיח שמכיל שורה ארוכה של חומרים מסרטנים בעליל, כמו הפיח של הסיגריות בדיוק. ואל תשכחו שזה מצטרף לכמויות ענקיות של עשן ששאפו הילדים במהלך כל הערב מעשן המדורה.

במצב הבריאות של הילדים כיום כשתופעת האלרגיות, האסטמה ומחלות דרכי הנשימה, המחלות האוטואימוניות, שפעות ונזלות ספורדיות או כרוניות (שאינן קשורות לחיידקים ווירוסים אלא לטוקסמיה מצטברת) להוסיף גם כמות ענקית של עשן מדורות זה עלול להיות הקש ששובר את גב הגמל. ועכשיו הוסיפו לזה גם את אכילת הפיח ותבינו מדוע ילדים רבים חווים תחושות של חולי בשבועות שלאחר ל"ג בעומר.

אז מה לעשות?

אני יכול לתת מספר עצות:

  • קודם כל לעשות מדורות קטנות, כמה שפחות עשן או לחפש דרך יצירתית אחרת לחגוג את החג.
  • לעטוף את תפוחי האדמה בנייר כסף כדי שהם יתבשלו על חום המדורה ולא במגע ישיר עם האש.
  • לחצות את תפוחי האדמה בסכין ולאכול את התוך עם כפית ללא מגע ידיים, כדי למנוע החדרה של פיח פנימה.
  • לדאוג לאכול ליד זה ירקות חיים שיש בהם חומרים נוגדי סרטן, לאיזון.
  • ושיהיה לכם חג שמח וטעים ובריא.

ד"ר ערן אשחר מוסמך לבריאות הציבור ומדעי הרפואה, נטורולוג ומומחה ל"תזונה כירורגית" – http://www.dreshkhar.com

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X